مقام سازمان ملل: بسیاری از شخصیت‌های طالبان طرفدار مدرسه رفتن دختران هستند

مقام سازمان ملل: بسیاری از شخصیت‌های طالبان طرفدار مدرسه رفتن دختران هستند
دوشنبه 31 مرداد 1401 - 13:28

مارکس پوتزل، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان می‌گوید بسیاری از مقام‌های طالبان طرفدار آموزش دختران هستند.

العالم - اروپا

مارکس پوتزل در گفت‌ وگو با شبکه خبری چینی سی سی تی وی افزود: پس از گفت‌وگوها با مقام‌های طالبان، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را از تغییرات در رویکرد طالبان در مورد به مسایل حقوق بانوان دیده است.

معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: هنگامی که من با رهبران طالبان در کابل، معاونان رییس الوزرا و وزیران گفت‌وگو کردم و وقتی به ولایت‌ها می‌روم و با والی‌ها و ولسوال‌ها گفت‌وگو می‌کنم کسی را ندیدم که طرفدار آموزش دختران نباشد، این به من نشان می‌دهد که بیشتر مردم در این کشور طرفدار آموزش دختران هستند.

شماری از دانش‌آموزان دختر بار دیگر از بسته ماندن مدارس شان ابراز نگرانی می‌کنند و خواهان روشن شدن سرنوشت مدارس دختران هستند.

هدیه، دانش‌آموز سال یازدهم، می‌گوید که ماه‌ها است برای بازگشایی مدارس لحظه شماری می‌کند اما تا اکنون هیچ خبر امیدوارکننده در این باره نشنیده است.

فرحت به طلوع‌نیوز می‌گوید: دو نشست از علما برگزار شد ولی هیچ سخنی درباره مکتب‌ها و شروع مکتب در میان نیامد، همه‌ی شان سکوت کردند و هیچ حق برای دختران ندادند.

پیش از این، شیر محمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، انس حقانی عضو ارشد طالبان، فاروق اعظم مشاور وزارت انرژی و آب و شماری از چهره‌های دیگر طالبان خواهان بازگشایی مدارس دختران شده اند.

مهدی افضلی، کارشناس روابط بین‌الملل، گفت: بستن مدارس دخترانه و مخالفت با تحصیل زن‌ها به عنوان یکی از نقاط بر جسته و یکی از اصول فکری طالب‌ها پنداشته می‌شود.

مقام‌های طالبان بارها گفته است که بازگشایی مدارس دختران بستگی به تصمیم رهبری طالبان دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها