نیمی از چین در بدترین موج گرمای ثبت‌شده دچار خشکسالی شده است

نیمی از چین در بدترین موج گرمای ثبت‌شده دچار خشکسالی شده است
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 09:24

صدها میلیون نفر در چین، گرمترین تابستان ثبت‌شده در این کشور را تحمل می‌کنند.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که نیمی از قلمرو وسیع چین، از جمله بخش‌هایی از فلات تبت که آب و هوایی سرد دارد، خشکسالی را تجربه می‌کند.

چین امروز (پنجشنبه) روزی بسیار گرم را پشت سر می گذارد و این کشور در حال تجربه کردن گرم‌ترین تابستان تاریخ خود است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت تاثیر گرمای بی سابقه، سیل های ناگهانی و خشکسالی قرار گرفته است - پدیده هایی که دانشمندان می گویند به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال افزایش و تشدید است.

وزارت کشاورزی چین این هفته اعلام کرد جنوب این کشور طولانی ترین دوره مداوم دماهای بالا را از زمان آغاز صبت رکوردها در بیش از 60 سال پیش ثبت کرده است.

کارشناسان گفته اند شدت، دامنه و مدت موج گرما می تواند آن را به یکی از بدترین موج های ثبت شده در تاریخ جهان تبدیل کند.

نموداری از مرکز ملی آب و هوا روز چهارشنبه نشان داد که بخش‌هایی از جنوب چین - از جمله فلات تبت - شرایط خشکسالی "شدید" تا "فوق‌العاده" را تجربه می‌کنند.

منطقه ای که بدترین آسیب را متحمل شده است - حوضه رودخانه یانگ تسه که از شانگهای تا استان سیچوان در جنوب غربی چین امتداد دارد - خانه بیش از 370 میلیون نفر است و چندین قطب تولیدی از جمله ابرشهر چونگ کینگ را در خود جای داده است.

اداره هواشناسی چین روز پنجشنبه دمای بالای 40 درجه سانتیگراد را در چونگ کینگ و استان های سیچوان، جیانگشی و ژجیانگ پیش بینی کرد.

شورای دولتی چین روز چهارشنبه یارانه 10 میلیارد یوان (1.45 میلیارد دلار) را برای حمایت از کشاورزان برنج که شرایط خشکسالی را تجربه می کنند، اعلام کرد. مقامات هشدار داده اند این وضع، "تهدیدی جدی" برای برداشت پاییز امسال است.

چین بیش از 95 درصد برنج، گندم و ذرت مصرفی خود را تولید می‌کند، اما کاهش برداشت می‌تواند به معنای افزایش تقاضا برای واردات در پرجمعیت‌ترین کشور جهان باشد و فشار بیشتری بر عرضه جهانی که در حال حاضر به دلیل درگیری در اوکراین تحت فشار قرار گرفته است، وارد آورد.

بخش خبر عصر چهارشنبه شبکه خبری سی‌سی تی‌وی نشان داد که کامیون‌هایی برای تأمین آبِ روستاییان فاقد آب آشامیدنی و کشاورزی در مناطق روستایی سیچوان و چونگ کینگ که مناطق دورافتاده کوهستانی به شدت آسیب دیده‌اند، وارد عمل شده اند.

دمای بالای 45 درجه سانتیگراد چندین استان چین را وادار به اعمال قطع برق صنعتی کرده است، زیرا شهرها برای مقابله با افزایش تقاضا برای برق که بخشی از آن ناشی از افزایش تهویه مطبوع است، با مشکل مواجه شده اند.

سطح پایین بی سابقه آب در رودخانه یانگ تسه نیز بر مولدهای برق آبی منطقه فشار وارد کرده است.
مرکز خدمات هواشناسی سیچوان در بیانیه ای اعلام کرد گرما در این استان، جایی که دمای 43.9 درجه سانتیگراد بعد از ظهر چهارشنبه ثبت شد، رکورد جدیدی بر جا گذاشته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها