ناظران سیاسی: جریان صدر به دنبال تغییر ساختار سیاسی عراق است

ناظران سیاسی: جریان صدر به دنبال تغییر ساختار سیاسی عراق است
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 16:51

ناظران سیاسی معتقدند جریان صدری در پی تغییر ساختار سیاسی در عراق است به گونه ای که وزنه هایی که هم اکنون ترکیب سیاسی این کشور را تشکیل می دهند، باقی نمانند.

العالم _ عراق

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که جریان صدری در واقع تلاش می کند ساختار سیاسی عراق به گونه ای تغییر کند که فراکسیونی که نماینده این جریان است، بدون آنکه از اکثریت برخوردار باشد، بر نظام سیاسی این کشور مسلط شود.

به گفته تحلیلگران، اظهارات گروه‌های سیاسی دیگر درمورد لزوم عقب نشینی جریان صدری، برای این جریان پذیرفتنی نیست هرچند صدری ها نمی توانند تغییر مورد نظر خود را در عراق ایجاد کنند.

این جریان با این حال تصور می کند که چه بسا از طریق آشوب و هرج و مرج بتواند تحرکی در جامعه ایجاد کند تا به درخواست ها برای تغییر سیاسی منجر شود.

تحلیلگران تاکید می کنند که جریان صدری به تدریج در حال عبور از همه شخصیت ها و رهبران و نیز عبور از همه نیروهای سیاسی فعال است هرچند برای اتهاماتی که متوجه آنها می کند، دلیلی ندارد.

این در حالی است که دستان چارچوب هماهنگی تا آخرین لحظه به سوی جریان صدر دراز بود و از هر راهی چه در سخنان شفاهی و چه با صدور بیانیه مشترک، تلاش کرد باب گفتگوی مستقیم با آن را باز کند اما این جریان نپذیرفت، گویی به هیچ وجه مایل به تعامل با منطق کشور نیست و در پی نابودی نهادهای دولتی است.

تحلیلگران معتقدند هرچند هم اکنون وظیفه تشکیل دولت برعهده چارچوب هماهنگی است اما همه فراکسیون ها از این نظر مسئول هستند و باید با چارچوب هماهنگی همکاری کنند.

در همین حال دیپلمات های پیشین عراقی می گویند اگر مقتدا صدر می دانست چه می خواهد، کار برای دیگران آسان تر بود و می توانستند در برابر آن موضعی اتخاذ کنند، در حالی که خود طرفداران جریان صدری آشکارا می گویند که او تصمیماتی می گیرد که از قبل قابل پیش بینی نیست.

پربیننده ترین خبرها