روایت زنان اردوگاه «الهول» از جنایات داعش؛ از کودکان جاسوس تا سر بریدن دختران

روایت زنان اردوگاه «الهول» از جنایات داعش؛ از کودکان جاسوس تا سر بریدن دختران
شنبه 5 شهريور 1401 - 17:27

تعدادی از آوارگان اردوگاه «الهول» سوریه فاش کردند که عناصر داعش با آموزش جاسوسی به کودکان، اخبار و اطلاعات را از طریق آن‌ها دریافت می‌کنند و افرادی را که از دستوراتشان سرپیچی می‌کنند، سر می‌برند.

العالم - سوریه

خبرگزاری کُردی «هاوار»، امروز (شنبه) در گزارشی میدانی، گوشه‌ای از جنایات عناصر سازمان تروریستی داعش در اردوگاه «الهول» (شمال شرق سوریه) از زبان آوارگان این اردوگاه روایت کرد.

اردوگاه الهول اردوگاهی در استان الحسکه سوریه واقع در شمال شرق این کشور است که آوارگان و بستگان عناصر داعشی در آن نگهداری می‌شوند.

هاوار می‌نویسد: «مانند خفاش‌هایی که تنها در تاریکی نمایان می‌شوند، عناصر مزدور داعش به دور از دیدگان در اردوگاه الهول به این طرف و آن طرف می‌روند و ابزارهای وحشتناکی را برای کشتار توسعه می‌دهند. از ابتدای سال جاری، ۴۴ نفر با استفاده از تفنگ و کُلت‌های مجهز به صداخفه‌کن و اجسام تیز کشته و اعدام شده‌اند. پس از شکنجه قربانی، آثار جرم با انداختن اجساد در کانال‌های فاضلاب پاک می‌شود.»

این خبرگزاری کُردی اضافه می‌کند: «پیش از آغاز کارزار «انسانیت و امنیت» (کارزار شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه) که نیروهای امنیت داخلی آن را به راه انداختند، بسیاری از ساکنان اردوگاه قبول‌ نمی‌کنند درباره حقایق خطرناک زندگی صحبت کنند اما برخی سکوت خود را شکستند و آنچه را که پنهان می‌شد، فاش کردند.»

هاوار با اشاره به اینکه موفق شده با تعدادی از زن‌های نقابدار اردوگاه مصاحبه کند، گفت که این افراد به علت در خطر بودن جانشان هویتشان را فاش نکردند.

در اردوگاه چه می‌گذرد؟

هاوار می‌افزاید: «هنگام پیگیری فرایند پاکسازی در روز اول کارزار انسانیت و امنیت، وارد یکی از چادرها شدیم. سه زن در چادر بودند که ما از آن‌ها درباره ترورها در اردوگاه سؤال کردیم. یکی از آن‌ها گفت ما چیزی ندیدیم که در همین لحظه دیگری نتوانست خودش را کنترل کند و به لهجه محلی گفت: اون‌ها رو می‌بینیم و فقط می‌توانیم بگویم حسبنا الله و نعم الوکیل. چی می‌خواهیم بگوییم مگر.»

یکی دیگر از آوارگان درباره کشتارها به لهجه محلی می‌گوید: «آره والله، درسته این‌ها انسان نیستند.»

یکی از آوارگان درباره وضعیت امنیتی اردوگاه و جنایت عناصر داعش با صدایی آرام و لرزان می‌گوید: «دخترم را کشتند.». این خانم که کاملا استرس در چهره او مشهود بود، درباره داعشی‌ها گفت: «آن‌ها صورت‌هایشان را نشان نمی‌دهند، به همین خاطر شناسایی آن‌ها دشوار است. زنانی هم هستند که این قتل‌ها را انجام می‌دهند.»

هاوار در ادامه می‌نویسد: «با یکی دیگر از آوارگان دیدار کردیم. قبل از آنکه با او گفت‌وگو کنیم، از ما خواست که کودکان را از محل دور کنیم تا صحبت‌ها را منتقل نکنند زیرا برخی از آن‌ها آموزش دیده‌اند تا جاسوسی کنند و ریز و درشت مسائل را انتقال دهند.»

وی پس از دور کردن کودکان با خوشحالی گفت: «زمانی که این کارزار‌ آغاز شد، خوشحال شدیم. هر کسی که اینجا با مدیریت اردوگاه تعامل داشته باشد، تهدید به قتل می‌شود. آن‌ها شب‌ها ظاهر می‌شوند و به اردوگاه می‌آیند تا جنایت کنند.»

این خانم در ادامه می‌افزاید: «ده روز پیش، یک گروه داعشی یکی از دخترها را سر برید و سرش را از تنش جدا کرد. آن‌ها سرش را یک جا و تنش را جایی دیگر انداختند و چون نقاب داشتند، امکان شناسایی آن‌ها وجود نداشت.»

او اضافه می‌کند که اگر کسی از آن‌ها اطاعت نکند و زیربار دستوراتشان نرود، پیامی با لکه خون با این محتوا برای او می‌فرستند: «در روزهای آینده حسابت را خواهیم رسید.»

این خانم می‌گوید: «در مرحله اول کارزار امنیتی، احساس آسایش کردیم و امور به خوبی جریان داشت. حتی کودکان ما بیرون می‌رفتند و بدون هیچ ترسی بازی می‌کردند؛ اما سپس قتل‌ها دوباره بیشتر شد. امیدوارم که گروه‌های داعشی در اردوگاه در این مرحله ریشه‌کن شوند و امنیت به اردوگاه بازگردد.»

به گزارش فارس، یکی دیگر از آوارگان اردوگاه نیز به نوبه خود همین آرزو را می‌کند و می‌گوید که امیدوار است پس از آغاز عملیات پاکسازی نیروهای داخلی، آرامش و امنیت در اردوگاه الهول برقرار شود.

خبرگزاری هاوار پایان این گزارش می‌نویسد: «با یکی دیگر از آوارگان دیدار کردیم و او گفت: موارد قتلی هستند که ما نمی‌توانیم درباره آن‌ها صحبت کنیم. چرا این جنایت‌ها صورت می‌گیرد؟! هر کسی که دست از پا خطا کند، حسابش را می‌رسند. مردم اینجا می‌ترسند.»

پربیننده ترین خبرها