بحران سوخت در نوار غزه؛ ابتکار تولید سوخت از پلاستیک

شنبه 5 شهريور 1401 - 18:25

در این منطقه، در شرق اردوگاه جبالیا، ۶ کارگر در یک گاراژ ظروف پلاستیکی خالی را دست‌چین می‌کنند که حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد سپس آنها را آسیاب کرده و به صاحبان کارگاه‌های متخصص در بازیافت پلاستیک می‌فروشند، ولی بحران کمبود برق در غزه، بر کار و تولید اثر گذاشته است.

العالم- فلسطین اشغالی

در جبالیا، یک مرد جوان با برادرانش در حال انجام طرحی هستند که طی آن، پلاستیک‌ها در دمای بسیار بالا ذوب و بازیافت می‌شوند و بعد از تبدیل شدن به سوخت، در بازار که از بحران کمبود انرژی و قیمت بالای آن رنج می‌برد، فروخته می‌شود.

محمود الکفارنه، جوان فلسطینی با وجود استفاده از روشی بدوی و تجهیزات ساده خانگی، پس از انجام چندین آزمایش ناموفق، موفق به استخراج سوخت شده است.

این سوخت به ماهیگیران در اسکله بندر غزه نیز فروخته می‌شود و آنها مخزن سوخت قایق قدیمی خود را با گازوئیل استخراج‌شده از پلاستیک پر می‌کنند. قیمت این سوخت، نصف هزینه گازوئیلی است که رژيم اشغالگر اجازه ورود آن به نوار را می‌دهد.

با این حال، مقادیر سوخت استخراج شده از پلاستیک کم و محدود است، زیرا حجم تولید سوخت عمدتاً به تعداد بطری‌های پلاستیکی جمع‌آوری و آسیاب‌شده بستگی دارد.

اسرائیل تنها نیروگاه برق در نوار غزه را در سال 2006 تخریب کرد و از آن زمان تاکنون ساکنان نوار غزه از بحران شدید برق رنج می‌برند.

پربیننده ترین خبرها