آغاز مجدد درگیری‌ها در پایتخت لیبی با ۷ کشته و ۳۱ زخمی

آغاز مجدد درگیری‌ها در پایتخت لیبی با ۷ کشته و ۳۱ زخمی
شنبه 5 شهريور 1401 - 18:30

طرابلس، پایتخت لیبی شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای پشتیبانی از ثبات و امنیت این کشور با نیروهای تیپ ۷۷ به فرماندهی میثم التاجوری، در پی تسلط نیروهای پشتیبانی ثبات بر مقر گردان ۹۲ وابسته به التاجوری است.

العالم- لیبی

به گزارش العالم، معاون اول رئیس شورای عالی دولت در لیبی گفت:‌ درگیری‌ها میان گروه‌های مسلحی به‌ وقوع پیوسته که همه آنها تابع دولت الدبیبه هستند، و درگیری‌های جاری در طرابلس (پایتخت) هیچ ارتباطی با صحنه سیاسی ندارد.

از سوی دیگر رسانه‌های لیبی اعلام کردند که درگیری‌های مسلحانه در نزدیکی پل ۱۷‌ام در غرب طرابلس میان نیروهای حامی الدبیبه و نیروهای پاشاغا به‌وقوع پویسته است.

رسانه‌ها گزارش دادند، کاروان‌های نظامی حامی دولت پاشاغا از مصراته به سمت طرابلس، پایتخت در حرکت هستند.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند در این درگیری‌ها تا کنون دست‌کم ۷ نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شدند. در همین حال، شهردار پایتخت لیبی با اشاره به اینکه وضعیت در چندین منطقه از طرابلس فاجعه‌بار است، گفت: درگیری‌ها در این شهر همچنان ادامه دارد. ریاست دانشگاه طرابلس نیز از تعطیلی کلاس‌های درس و امتحانات به دلیل درگیری‌ها خبر داد.
هیئت سازمان ملل برای حمایت از لیبی اعلام کرد: ما درخصوص درگیری‌ها و بمباران کورکورانه شهرک‌ها و محله‌های مسکونی در طرابلس نگران هستیم.
شهردار طرابلس، اما پارلمان، شورای عالی دولت، شورای ریاستی و دولت‌های الدبیبه و پاشاغا را مسئول وخامت اوضاع خوانده است.
از سوی دیگر، دولت وحدت ملی درگیری‌های خشونت‌بار به‌ویژه در محله‌های پرجمعیت و مسکونی را محکوم کرده و گفته است: اوضاع جاری یادآور جنگ‌های سابق و پیامدهای فاجعه‌بار آنها است. ما از نیرنگ و خیانتی که پس از ورود به مذاکره برای جلوگیری از خونریزی در پایتخت رخ داد، ابراز تأسف می‌کنیم.

بنابر این گزارش، به دنبال تشدید بحران سیاسی میان دولت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت مکلف به ریاست "فتحی پاشاغا"در لیبی، بار دیگر درگیری‌ها میان نیروهای دو طرف در شهر طرابلس پایتخت این کشور آغاز شده است.

شهر طرابلس در سایه تنش های سیاسی جاری شب گذشته شاهد درگیری میان نیروهای حامی الدبیبه و پاشاغا بود درگیری ها میان دو طرف در نتیجه اختلافات سیاسی میان دولت های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا است و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می کند.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که نشات گرفته از توافقنامه های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی پذیرد و می گوید که قدرت را فقط از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، درگیری‌های طرابلس از شب گذشته تا صبح امروز ادامه داشت و در آن از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده شد.

منابع محلی نیز در این باره گزارش دادند که درپی این درگیری‌ها خسارت‌هایی به خانه‌ها و املاک شهروندان وارد شد.

«مالک مرسیط» سخنگوی مرکز پزشکی صحرایی طرابلس در این باره اعلام کرد: «مصطفی برکه» کمدین لیبیایی درپی اصابت گلوله در این درگیری‌ها کشته شد و پیکر وی به پزشکی قانونی منتقل شد.

در همین حال، دولت وحدت ملی در بیانیه‌ای این درگیری‌های مسلحانه را محکوم کرد. در بیانیه دولت الدبیبه آمده است که این درگیری درپی تیراندازی یک گروه مسلح به سمت یک کاروان در خیابان «الزاویه» در راستای اجرای دستورالعمل پاشاغا شکل گرفت.

مناطق جنوبی پایتخت لیبی پنجشنبه گذشته نیز شاهد استقرار نیروهای نظامی وابسته به الدبیبه به منظور مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی دولت مکلف پاشاغا بود.

این تحرکات دو روز بعد از نامه فتحی پاشاغا به الدبیبه مبنی بر تحویل دادن دولت لیبی به وی انجام شده است.

الدبیبه در پاسخ به نامه پاشاغا در صفحه شخصی خود در فیسبوک خطاب به وی نوشت: وزیر کشور پیشین؛ به ارسال پیام های تکراری و تهدیدات به جنگ افروزی و هدف قرار دادن غیرنظامیان پایان بدهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها