اشغالگران آمریکایی؛ فجایع داعش، ویرانی و بحران برق سوریه

اشغالگران آمریکایی؛ فجایع داعش، ویرانی و بحران برق سوریه
شنبه 5 شهريور 1401 - 22:05

سوریه همچنان درگیری بحران برق است و این در حالی است که همگان اذعان می کنند که تحریم های آمریکا مانع اصلی برطرف شدن این بحران در سوریه است.

العالم _ سوریه

سوریه همچنان درگیری بحران برق است به گونه ای که دومین مشکل در این کشور پس از مشکل گرانی و معیشت، مشکل قطعی برق است.

این در حالی است که جامعه جهانی نه تنها اعتنایی به این مشکل بزرگ مردم سوریه نمی کند بلکه کشورهای بسیاری به طرق مختلف در محاصره مردم سوریه به آمریکا کمک می کنند، محاصره ای که عامل اصلی بحران برق در سوریه است، این در حالی است که نیروگاه ها و تاسیسات تولید برق در طول سال های دراز جنگ در این کشور نابود شده اند. هم اکنون واشنگتن به خوبی می داند که آنچه را هدف قرار داده، ستون فقرات اقتصادی و معیشتی مردم سوریه را تشکیل می دهد تا از این طریق دولت دمشق را به تن دادن به منافع آمریکا وادار کند.

مراحل بحران در سوریه از این قرار است:

مرحله نخست با شروع جنگ در سوریه آغاز شد و آوارگی مردم سوریه با بحران برق در این کشور ارتباط مستقیم دارد. این بحران از آغاز جنگ در سوریه آغاز شد. در آن زمان تمام تلاش کشورهای حامی گروه های مسلح این بود که همه تاسیسات حیاتی و زیربنایی سوریه از طریق انفجارها و بمباران ها به کلی نابود شوند. هم زمان محاصره اقتصادی سوریه به شدت و به طور جامع آغاز شد. آمارها نشان می دهد که گروه های مسلح سه نیروگاه اصلی تولید برق را منهدم کردند یعنی نیروگاه حرارتی حلب در سال 2015، نیروگاه التیم در دیر الزور آن هم در سال 2015 و نیروگاه زیزون در ادلب در سال 2016. این سه نیروگاه 18/25 درصد از مجموع تولید برق را در سوریه بر عهده داشتند. گروه های تروریستی نیروگاه های محرده و الزاره نزدیک حماه و نیروگاه تشرین نزدیک دمشق را نیز تخریب کردند. اطلاعات نشان می دهد که 165 دکل از 345 دکل برق فشار قوی در سوریه منهدم شدند یا به سرقت رفتند. همچنین به علت آسیب رسیدن به دو خط فشار قوی برق 400 و 230 کیلوواتی در سوریه، آنها از مدار خارج شدند. در همین حال خط لوله ای که گاز را از مصر به نیروگاه های برق در سوریه منتقل می کرد، در سال 2014 به دست تروریست ها منفجر شد. حملات پی در پی، خط لوله نفت در صحرای سوریه در غرب تدمر و نیز خط لوله ای را نابود کرد که میدان الشاعر را به کارخانه ایبلا ربط می داد. این در حالی است که همگان می دانند که نیروهای آمریکایی، شرق فرات را اشغال کرده اند تا دولت دمشق را از استخراج نفت و گاز برای به کار انداختن نیروگاه های برق محروم کنند. همچنین باز هم همگان می دانند که این آمریکا بود که داعش را در سوریه حمایت کرد تا همه ایستگاه ها و مراکز تولید و توزیع شبکه برق را در سوریه هدف قرار دهد.

مرحله دوم، محاصره اقتصادی سوریه بود. واشنگتن تحریم های هدفمند اقتصادی بر سوریه تحمیل کرد، تحریم هایی که بخش تولید برق این کشور را هدف قرار می داد و باعث کاهش شدید واردات سوخت دیزل نیروگاه ها به سوریه می شد، سوختی که از آن برای راه اندازی نیروگاه های تولید برق استفاده می شود. زیان قطعی برق در سوریه به سبب محاصره و تحریم های آمریکا، به حدود چهار میلیارد دلار می رسد. آمریکا در همین حال علاوه بر محاصره اقتصادی، مانع سرمایه گذاری شرکت های خارجی در سوریه شده و هم زمان از طریق شبکه ارتباطات بانکی بین المللی، ارتباط مالی شرکت های سوری را با بانک های خارجی ممنوع کرده است. تحریم های آمریکا همچنین دستیابی دولت سوریه به بازارهای انرژی برای خرید سوخت و انتقال آن به این کشور را غیر ممکن کرده است. تحریم ها و مجازات های سخت اقتصادی ضد سوریه مانع آن شده است که شرکت ها و سازمان ها، چه سوری و چه غیر سوری، بتوانند در این کشور فعالیت کنند و این در حالی است که توان سوریه برای تولید نفت از بین رفته است در حالی که طبق ارزیابی مرکز پژوهشی فریل در برلین پایتخت آلمان، این کشور دارای ذخایر مهم انرژی است. این مرکز پیش بینی کرده است که سوریه ممکن است در آینده رتبه سوم جهان را در تولید گاز در اختیار گیرد زیرا ذخایر گازی آن 28 تریلیون متر مکعب ارزیابی می شود.

گزینه نیروگاه های هسته ای؛

وزارت برق سوریه با تلاش فراوان و از طریق دور زدن قانون قیصر توانسته است 72 پست و هفت هزار و 259 مرکز تولید و پنج هزار و 900 کیلومتر شبکه توزیع برق را بازسازی کند. با این حال مشکل واقعی به میزان اندک برق تولیدی باز می گردد که مسئولان بخش انرژی را در این کشور واداشته است تا بار دیگر به ایده استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق روی آورند. برخی متخصصان بر همین اساس آنچه را دیمیتری مدودف رئیس جمهور پیشین روسیه در سال 2010 هنگام دیدار از دمشق مطرح کرده بود، بر زبان می آورند. مدودف آن زمان اعلام کرد که مسکو در حال بررسی ساخت نیروگاه برق هسته ای در سوریه است. در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سال بعد یعنی سال 2011 گزارشی منتشر کرد که نشان می داد که سوریه در حال بررسی ساخت نخستین نیروگاه هسته ای خود با ورود به سال 2020 است تا نیازهای رو به افزایش خود را به برق برآورده کند.

ناظران با این حال بعید می دانند طرح روسیه به این زودی به نتیجه برسد زیرا اولا هزینه های هنگفت آن برای سوریه که از جنگ زیان بسیار دیده، غیر ممکن است و دوم اینکه کشورهای قدرتمند تا کنون مانع هرگونه مشارکت بین المللی برای بازسازی سوریه شده اند و در نتیجه این امکان وجود ندارد که سوریه بتواند در آینده نزدیک از نعمت برق هسته ای برخوردار شود به ویژه در سایه حضور نامبارک و خبیثانه رژیم اشغالگر صهیونیستی که به بهانه های مختلف در پی ضربه زدن به سوریه است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها