توافق چک و لهستان برای حفاظت از حریم هوایی اسلواکی

توافق چک و لهستان برای حفاظت از حریم هوایی اسلواکی
شنبه 5 شهريور 1401 - 22:33

همزمان با برتری هوایی روسیه در نبرد با اوکراین، جمهوری چک و لهستان توافق نامه‌ای برای حفاظت از حریم هوایی اسلواکی امضا کردند.

العالم - اروپا
همزمان با برتری هوایی قابل توجه روسیه در نبرد با اوکراین، جمهوری چک و لهستان توافق نامه‌ای برای حفاظت از حریم هوایی اسلواکی، همسایه خود و عضو ناتو امضا کردند.

به گزارش شماره شنبه وبگاه «رادیو اروپای آزاد» اسلواکی استفاده از جنگنده‌های قدیمی «میگ-۲۹» ساخت شوروی سابق را در پایان ماه جاری متوقف خواهد کرد.

بر اساس قرارداد امضا شده قرار است تا زمانی که اسلواکی سفارش جنگنده‌های جدید اف-۱۶ را از ایالات متحده دریافت نکرده، نیروهای هویی لسهتان و جمهوری چک از حریم هویی این کشور محافظت کنند

«ماریوش بلاشاک»، «یانا سرنوچوا» و «یاروسلاو ناد» وزرای دفاع لهستان جمهوری چک و اسلواکی این توافقنامه را در یک پایگاه هوایی در اسلواکی امضا کردند.

سخنگوی وزارت دفاع اسلواکی گفت:«جنگنده‌های لهستانی ترجیحاً از پایگاهی واقع در خاک لهستان بلند می‌شوند. جنگنده‌های چک همچنین وظایف حفاظت از حریم هوایی را از پایگاهی واقع در قلمرو جمهوری چک بر عهده خواهند داشت و پس از اتمام کار به پایگاه‌های خود باز خواهند گشت.»

اسلواکی ممکن است پیشنهاد ارائه ناوگان فعلی خود از ۱۱ فروند میگ- ۲۹ را به اوکراین بدهد. ارزش ۱۱ فروند میگ- ۲۹ حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. از زمان تهاجم روسیه به اوکراین این کشور از متحدان غربی خواسته در برابر برتری هوایی روسیه در جنگ، هواپیماهای جنگی در اختیار آن قرار دهند.

اسلواکی در سال ۲۰۱۸، ۱۴ فروند جنگنده اف-۱۶ را برای جایگزینی با جنگنده‌های میگ خود به ایالات متحده سفارش داد و اولین هواپیماها قرار بود امسال وارد شوند. با این حال، تاخیرهای غیرمنتظره آن تاریخ را به سال ۲۰۲۴ عقب انداخته است. اسلواکی از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه بیش از ۱۵۴ میلیون یورو (۱۶۰.۶ میلیون دلار) کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است.

بنابر تحلیل کارشناشان امور نظامی، نیروی هوایی روسیه عملاً کنترل بلامنازع بر حریم هوایی بخش بزرگی از اوکراین را در اختیار دارد و این اکثر مأموریت‌های جنگی خلبانان نظامی اوکراینی را بسیار خطرناک می‌کند. بر اساس آخرین به روز رسانی وزارت دفاع روسیه، بیش از ۲۶۰ فروند جنگنده اوکراینی در جریان درگیری‌ها چه در هوا و چه در زمین توسط هواپیماهای جنگی و پدافند هوایی روسیه منهدم شده است.

چندی قبل رسانه‌ها از مرگ«آنتون لیستوپاد» یک خلبان مطرح نیروی هوایی اوکراین که ارتش این کشور او را خلبان تک‌خال توصیف کرده بود خبر دادند. ظاهرا این خلبان اوکراینی در نبرد با خلبانان روسیه کشته شده است. لیستوپاد در سال ۲۰۱۹ به عنوان بهترین خلبان نیروی هوایی اوکراین شناخته شد و در عملیات نظامی در شرق کشور شرکت داشت.

پربیننده ترین خبرها