لیبی: ده‌ها کشته و زخمی در درگیری‌های طرابلس/ درخواست‌های بین‌المللی برای پایان درگیری‌ها و آغاز مذاکرات

لیبی: ده‌ها کشته و زخمی در درگیری‌های طرابلس/ درخواست‌های بین‌المللی برای پایان درگیری‌ها و آغاز مذاکرات
يکشنبه 6 شهريور 1401 - 08:08

پس از درگیری‌هایی که در سحرگاه شنبه در طرابلس رخ داد، آرامش به پایتخت لیبی بازگشته است و عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی، دستور دستگیری همه عاملان این حادثه را داده است.

العالم - لیبی

بر اساس گزارش وزارت بهداشت لیبی در طرابلس، این درگیری ها منجر به کشته شدن 23 نفر و زخمی شدن 140 نفر شد که 83 نفر پس از دریافت مراقبت‌های پزشکی از بیمارستان ها مرخص شدند.

پس از بازگشت آرامش به محله های طرابلس، الدبیبه مقامات دولتی و تمام دستگاه‌های امنیتی را مأمور کرد تا «تمامی افراد شرکت کننده در حملات به طرابلس را دستگیر کنند، سرمایه، با اشاره به اینکه هیچ یک از کسانی که «اعم از نظامی یا غیرنظامی، و همچنین افراد مظنون به دست داشتن در حملات» دخیل بودند، مستثنی نشوند.

از سوی دیگر، درخواست‌ها برای برقراری آرامش و گفتگو میان دولت‌های فتحی باشاغا و عبدالحمید الدبیبه (دو دولت درگیر در لیبی) همچنان دارد.

به نقل از عربی ۲۱، هیئت سازمان ملل در لیبی (UNSMIL) در بیانیه‌ای نسبت به درگیری‌های طرابلس ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد.

این هیئت اعلام کرد: ما به همه طرف‌ها تعهداتشان را یادآوری می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم از استفاده از هر گونه سخنان نفرت‌انگیز و تحریک نسبت به خشونت خودداری کنند.

همزمان احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نگرانی خود را از تحولات لیبی ابراز کرد.

ابوالغیط در صفحه توئیتر خود نوشت: من نسبت به وضعیت طرابلس احساس نگرانی شدید دارم و از همه می‌خواهم که مسئولیت‌های خود را بپذیرند. من از همه می‌خواهم که به گزینه گفت‌وگو و عدم استفاده از سلاح پایبند باشند.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی هم بر لزوم حفظ امنیت و ثبات در لیبی تاکید کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیری در لیبی خواست تا خشونت را متوقف، از غیرنظامیان محافظت و از تشدید تنش جلوگیری کنند.

این سازمان خواستار آرامش و توسل به گفت‌وگو برای حل اختلافات در این مرحله حساس است که لیبی در حال عبور از آن است.

از سوی دیگر وزارت‌ امور خارجه قطر بر لزوم تلاش طرف‌های لیبیایی برای تضمین حمایت از غیرنظامیان و حمایت خود از روند سیاسی در لیبی تاکید کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با نگرانی آنچه را که در طرابلس اتفاق می‌افتد دنبال می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم از تشدید تنش و خونریزی اجتناب کنند و اختلافات را از طریق گفتگو حل و فصل کنند.

وزارت امور خارجه الجزایر نیز در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست تا فوراً به دنبال توقف خشونت باشند و به زبان گفت‌وگو متوسل شوند.

همچنین این وزارتخانه بر اهمیت حفظ توافق آتش بس برای بازگرداندن امنیت و ثبات در لیبی و مشارکت در روند حل سیاسی و مسالمت آمیز بحران این کشور تاکید کرد.

دولت انگلیس هم به نوبه خود خواستار توقف فوری خشونت‌ها در طرابلس شد و هرگونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت یا حفظ آن با زور را محکوم کرد.

سفارت آمریکا در لیبی نیز نسبت به درگیری های طرابلس ابراز نگرانی کرد و خواستار گفتگوی مسالمت آمیز شد.

نیکولا اورلاندو، فرستاده ایتالیا به لیبی نیز به نوبه خود گفت که کشورش از همه طرف‌های لیبیایی می‌خواهد که "منافع ملی را بر منافع خود ترجیح دهند و برای برگزاری هر چه سریعتر انتخابات تلاش کنند."

اورلاندو همچنین در توییتی در حساب توییتر خود خواستار توقف فوری تشدید تنش و حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های جاری در طرابلس پایتخت این کشور شد و افزود: همه گروه‌های مسلح درگیر باید فوراً تنش‌ها را متوقف کنند و به موقعیت اولیه خود بازگردند."

طرابلس از روز جمعه تقریبا به یک پادگان نظامی تبدیل شد و از روز شنبه نیروهای دولت عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت "وحدت ملی" لیبی با نیروهای فتحی باشاغا، نخست وزیر تعیین شده از سوی پارلمان طبرق به شدت با هم درگیر هستند.

این درگیری‌ها و استقرار نیروهای نظامی بعد از آن رخ داد که باشاغا از الدبیبه خواسته بود قدرت را تحویل بدهد اما الدبیبه این درخواست را رد کرد.

در حال حاضر دو دولت در لیبی بر سر قدرت با یکدیگر در رقابت هستند؛ یکی از این دو، دولت "عبدالحمید الدبیبه" است که با نام دولت "وحدت ملی لیبی" شناخته می‌شود و دوران فعالیتش اخیر به سر آمد اما حاضر به واگذاری قدرت به دولت مقابل یعنی دولت "فتحی باشاغا" که از سوی پارلمان طبرق در شرق لیبی تعیین شده نیست و اعلام کرده تنها قدرت را به دولتی واکذار می‌کند که از طریق انتخابات و پارلمان منتخب مردمی تعیین شود.

این اختلافات از چندی پیش باعث شده لیبی بار دیگر وارد درگیری‌های داخلی شده و پس از چندین دوره تلاش‌های سازمان ملل ناآرامی و درگیری مسلحانه به پایتخت این کشور بازگردد.

پربیننده ترین خبرها