برقراری آرامش در طرابلس پس از وقوع شدیدترین درگیری‌ها در دو سال اخیر

برقراری آرامش در طرابلس پس از وقوع شدیدترین درگیری‌ها در دو سال اخیر
يکشنبه 6 شهريور 1401 - 14:42

به نظر می رسد چندین گروه همسو با باشاغا در طرابلس روز شنبه کنترل قلمروی داخل پایتخت را از دست داده باشند.

العالم - لیبی

به نقل از رویترز، پایتخت لیبی، یک روز پس از شدیدترین درگیری ها در این کشور طی دو سال گذشته که جان 32 نفر را گرفت و 159 نفر مجروح بر جا گذاشت، بامداد روز یکشنبه آرام بود. در این درگیری ها نیروهای همسو با دولت تحت حمایت پارلمان نتوانستند دولت مستقر در طرابلس را سرنگون کنند.

صبح امروز، رانندگان و خودروهایشان در خیابان های شهر مشاهده می شدند، مغازه‌ها باز بودند و مردم به پاک‌سازی شیشه‌های شکسته و دیگر زباله‌های ناشی از خشونت‌های روز شنبه می پرداختند. همچنین وسایل نقلیه سوخته در برخی از خیابان‌ها در مرکز طرابلس به چشم می خورد.

این منازعه، نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در لیبی را در پی بن‌بست سیاسی بین عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر مستقر در طرابلس و فتحی باشاغا، که به‌دنبال ایجاد دولت جدید در پایتخت است، افزایش داده است.

تلاش باشاغا در روز شنبه برای تصاحب طرابلس دومین اقدام او از ماه مه بود.

با این حال، شرکت های هواپیمایی اوایل روز یکشنبه گفتند که پروازها در فرودگاه طرابلس به طور عادی انجام می شود که از بهبود وضعیت امنیتی حکایت دارد.

وزارت بهداشت روز یکشنبه گفت که 32 نفر در خشونت های روز شنبه کشته و 159 نفر مجروح شدند، در حالی که برآورد پیشین، 23 کشته و 87 زخمی بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان فوری خشونت و گفتگوی واقعی برای حل بن بست سیاسی لیبی شده است.

شکست باشاغا در برکناری دبیبه نشان داد که علیرغم یک دوره همسویی جدید میان جناح های مسلح در پایتخت و اطراف آن، دولت طرابلس همچنان می تواند روی یک ائتلاف نظامی که قادر باشد با دشمنانش به رویارویی بپردازد، حساب باز کند.

به نظر می رسد چندین گروه همسو با باشاغا در طرابلس روز شنبه کنترل قلمروی داخل پایتخت را از دست داده باشند در حالی که ظاهراً تلاش های نیروهای مستقر در غرب و جنوب شهر برای پیشروی به داخل آن شکست خورد.

یک کاروان نظامی بزرگ که از مصراته، در شرق طرابلس، جایی که باشاغا هفته‌ها در آنجا مستقر بود، نیز به حرکت در آمد اما پیش از رسیدن به پایتخت به موضع اولیه خود بازگشت.

اسامه جویلی، یکی از فرماندهان اصلی نیروهای حامی باشاغا، گفت که درگیری روز شنبه به دلیل اصطکاک بین نیروهای مسلح در پایتخت آغاز شده است. با این حال، او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون الاحرار افزود که تلاش برای تشکیل دولتی که توسط پارلمان تعیین شده است، «جرم نیست».

پربیننده ترین خبرها