بازگشت عراق از لبه پرتگاه| صدر توپ را در زمین نیروهای سیاسی انداخت

بازگشت عراق از لبه پرتگاه| صدر توپ را در زمین نیروهای سیاسی انداخت
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 11:32

در سایه مداخله مقتدی صدر، رهبر جریان صدر جهت عقب‌نشینی هواداران این جریان از میادین تحصن و منطقه سبز در بغداد، عراق از لبه پرتگاه و درگیری‌های داخلی به عقب رانده شد.

العالم- تحلیل روز

صدر با این اقدام، توپ را در زمین دیگر نیروهای سیاسی انداخت تا قبل از شعله‌ور شدن فتنه‌ای دیگر، برای تشکیل دولتی که منجر به اصلاح امور شود، سریع‌تر اقدام کنند.

صدر با اشاره به این‌که عراق اسیر فساد شده، گفت که امیدوار بود که جنبش‌های خیابانی برای مبارزه با فساد و مفسدان، مسالمت‌آمیز باشد ولی این حوادث اسیر فساد و خشونت شدند. او تأکید کرد: انقلابی که با خشونت و کشتار خدشه‌دار شود، انقلاب نیست. این (دیگر یک اقدام) انقلابی نیست؛ زیرا ماهیت صلح‌آمیز خود را از دست داده است.

اگر چه اوضاع پیش از آنکه به نقطه بی‌بازگشت برسد، آرام شد اما نیروهای سیاسی عراق امروز مطالبات بیشتری دارند به‌ویژه اینکه صدر در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در نجف، بر کناره‌گیری سیاسی خود تأکید کرد (حتی از او از پاسخ دادن به هرگونه سوال سیاسی خبرنگاران خودداری کرد). بنابراین، گزینه‌های نیروهای سیاسی بسیار اندک می‌شود زیرا آنها در هر گزینه‌ بعدی که به تشکیل دولت مربوط می‌شود باید جنبش صدر و هواداران آن را در نظر بگیرند.

روز گذشته بسیاری در داخل مواضع سیاسی خود را درخصوص این حوادث اعلام کردند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر تهدید کرد چنانچه هرج و مرج‌ و درگیری‌ها ادامه داشته باشند از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد. الکاظمی که بعد از یک هفته آشوب‌های مرگبار در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت: «هشدار می‌دهم از این به بعد اگر (آشوبگران) بخواهند به ایجاد هرج و مرج، درگیری، تفرقه و اختلاف‌افکنی ادامه دهند و به ندای منطق گوش ندهند من به وظایف اخلاقی و میهن‌پرستانه خود عمل کرده و در زمان مناسب از سمت (نخست‌وزیری) کناره‌گیری خواهم کرد.» برهم صالح، رئیس‌جمهور نیز گفت:‌ «انتخابات زودهنگام ممکن است راه حلی برای تنش‌های سیاسی باشد و راه خروج از بحران را باز کند.»

قیس الخزعلی، دبیرکل اهل الحق نیز خواستار تشکیل دولت عراق در اسرع وقت شد و خاطرنشان کرد:‌ «این مساله، راه‌حل ریشه‌ای برای آغاز حل و فصل مشکلات در عراق است.» هادی العامری، رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح نیز گفت:‌ « ابتکار عمل سید مقتدی صدر برای متوقف کردن خشونت‌های مسلحانه، طرحی شجاعانه و شایسته تمجید و قدردانی است این ابتکار عمل در لحظه سختی که دشمنان بر روی گسترش درگیری بین برادران سرمایه گذاری کرده بودند، مطرح شد و ما با قدرت از بندهای آن حمایت می‌کنیم و از همگان می‌خواهیم برای جلوگیری از خونریزی و توقف فتنه، راه سید مقتدی را در پیش گرفته و گام‌های مشابه بردارند.»

بدیهی است گفت‌وگو تنها راه‌حل خروج از بن‌بست سیاسی در عراق است که از طریق همبستگی نیروهای سیاسی عراق و هوشیاری و آگاهی نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی ایجاد می‌شود و می‌تواند به سرعت به تدوین فرمولی رضایت‌بخش برای تمام مردم عراق منتهی شود تا این کشور را از هرگونه هرج و مرج امنیتی که پیامدهای مخربی دارد، مصون سازد.

پربیننده ترین خبرها