تارنمای آمریکایی: هند، مشکل بزرگ بایدن در جهت منزوی کردن روسیه است

تارنمای آمریکایی: هند، مشکل بزرگ بایدن در جهت منزوی کردن روسیه است
شنبه 12 شهريور 1401 - 14:37

تارنمای آمریکایی آکسیوس نوشت: هند ارزشمندترین شریک تجاری واشنگتن با افزایش خرید نفت از روسیه، تلاش‌های دولت جو بایدن را برای منزوی کردن روسیه تضعیف کرده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش این تارنمای آمریکایی، دو قدرت جهانی با افزایش خرید نفت روسیه و پیوستن به روسیه در تمرینات نظامی این هفته، تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه و کاهش درآمد کرملین را تضعیف می کنند.

چین در بحبوحه رویارویی با آمریکا، به مسکو نزدیک تر شده است و هند موضع بی طرفانه ای را در جنگ اوکراین اتخاذ کرده است.

اتحادیه اروپا تا قبل از جنگ اوکراین مقصد اصلی نفت روسیه بوده است اما کشورهای اتحادیه اروپا، خرید نفت از مسکو را کاهش داده و قصد دارند تا پایان سال، همه واردات نفتی خود از روسیه را متوقف کنند.

بر اساس گزارش رویترز، حتی هنوز هم، درآمدهای نفتی روسیه در مسیر رشد ۳۸ درصدی در سال جاری قرار دارد. یک سخنگوی کاخ سفید این هفته در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت اکنون وقت «تجارت عادی با روسیه نیست».

در رابطه هند و چین، چیزی فراتر از تجارت عادی در جریان است و هر دو کشور خرید نفت خود از روسیه را به طرز قابل توجهی افزایش داده اند. هند قبل از حمله روسیه کمتر از یک درصد از صادرات نفتی روسیه را تشکیل می داد اما این رقم به میزان ۱۳ درصد تا ماه ژوئیه افزایش یافته است که به از دست رفتن سهم روسیه در بازار اروپا کمک کرد.

افزایش خرید نفت روسیه فقط به دلیل مسائل سیاسی نیست و قیمت ها هم تاثیر دارد.

«تانوی مادن» پژوهشگر اندیشکده بروکینگز در این زمینه به آکسیوس گفت: قیمت نفت از منطقه خلیج فارس افزایش سرسام آوری داشته است. روسیه نفت خود را با تخفیف عرضه می کند و هند تلاش می کند از نظر اقتصادی از وضعیت همه گیری خارج شود.

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند دستیابی به کمترین قیمت ممکن انرژی برای مصرف کنندگان هندی را « یک تعهد و وظیفه اخلاقی» توصیف کرده است. روسیه، هند را به دلیل مقاومت در برابر فشار غرب تحسین کرده است.

کاخ سفید به منظور توقف سودآوری قیمت بالای نفت برای روسیه که در نتیجه حمله به اوکراین پدید آمده است، به دنبال تعیین سقف قیمت نفت روسیه است.

وزیران دارایی هفت کشور صنعتی جهان دیروز جمعه در یک نشست آنلاین درباره تعیین سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه به توافق رسیدند.

برای این که این شیوه موثر واقع شود، آنها به حمایت دهلی نو نیاز دارند. «والی آدیمو» معاون وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته از دهلی نو بازدید کرد و گفت که «گفتگوی بسیار سازنده ای» با مقامات هندی داشته است.

هند تاکنون در این زمینه ابراز تعهد نکرده است و از بهای پایین نفت بهره می می برد اما نسبت به تحریک مسکو محتاط است به ویژه این که بشدت از نظر نظامی به سلاح های روسیه متکی است.

روابط نزدیک بلندمدت بین هند و روسیه این هفته در مانور نظامی «وستوک» به نمایش گذاشته می شود که شامل حضور چین و دیگر کشورها است.

منبع آگاه از این رزمایش، به آکسیوس گفته است حضور نیروهای هند تمام عیار خواهد بود. وی افزود: هند در گذشته نیز در رزمایش های مشابهی شرکت داشته اما همیشه آن را علنی نمی کند.

«کارین ژان پیر» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید درباره مشارکت هند در این رزمایش گفت آمریکا نگرانی هایی درباره مشارکت هر کشوری در رزمایش با روسیه دارد.

وی از هرگونه انتقاد مستقیم از هند پرهیز کرد و از بیان این موضوع طفره رفت که آیا آمریکا برای توقف کمک به روسیه، همچون چین به هند فشار آورده است.

به گزارش ایرنا، مادن پژوهشگر اندیشکده بروکینگز گفت: دولت بایدن این موضوع را درک می کند که روابط بلندمدت هند با روسیه یک شبه کمرنگ نخواهد شد و در حالی که این کشور تلاش می کند به دهلی نو برای تنوع بخشی به تامین سلاح های خود کمک کند، اولویت واشنگتن تعمیق هماهنگی در کشورهای هند و اقیانوس آرام است.

وی افزود: هند برای راهبرد آمریکا در قبال یکی از رقبای اصلی اش یعنی چین، بسیار مهم است. سختگیری بیش از حد آمریکا در قبال هند باعث تضعیف سیاست واشنگتن در قبال دیگر کشورها خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها