زمستان سخت در انتظار اروپایی‌ها؛ چگونه روسیه از اهرم فشار خود استفاده می کند؟!

زمستان سخت در انتظار اروپایی‌ها؛ چگونه روسیه از اهرم فشار خود استفاده می کند؟!
يکشنبه 13 شهريور 1401 - 16:29

روسیه انتقال گاز از مسی خط نورد استریم 1 به سمت اروپا متوقف کرده است، کمیسیون اروپا بلافاصله پس از این توقف، این تصمیم را دلیلی بر تحقیر اروپا توسط مسکو دانست، از سوی دیگر آمریکا به اعتبار اتخاذ موضع واحد با اروپا در این نبرد اظهار داشت روسیه از انرژی به عنوان «سلاح» استفاده می کند.

العالم - اروپا

ناظران بر این باورند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فصل زمستان را فرصتی برای افزایش فشارها به اتحادیه اروپا می‌داند، اروپا برای تامین سوخت نیازمند روسیه است و حال روسیه از این اهرم فشار علیه اروپا برای گرفتن امتیاز استفاده می کند.

ناظران سیاسی اظهار داشتند: در یکی از خطوط نورد استریم اختلالی رخ داد. پس از رسیدگی به آن توسط شرکت زیمنس آلمان قرار بود روز شنبه پمپاژ از سرگرفته شود که این ضرب‌الاجل لغو شد.

ناظران توضیح دادند که تاخیر روسیه برای از سرگیری جریان گاز به اروپا پس از آن رخ داد که کشورهای اروپایی گروه هفت علی‌رغم هشدارهای رئیس‌جمهور و وزیر انرژی روسیه، سقفی را برای قیمت نفت و انرژی روسیه تعیین کردند. پیشتر پوتین اعلام کرده بودند این امر ممکن است در بازار انرژی هرج و مرج عظیمی ایجاد کند.

ناظران تأکید کردند که اروپایی ها و آمریکایی ها تصمیم شرکت روسی گازپروم برای توقف پمپاژ گاز را به عنوان استفاده پوتین از انرژی به عنوان یک «سلاح بازدارنده» برای اروپا تلقی می کنند.

پژوهشگران سیاسی این سوال را مطرح کردند که آیا تحریم های اروپایی-آمریکایی علیه روسیه نیز یک سلاح بازدارنده برای روسیه نیست؟ چرا اجازه دارند روسیه را با تحریم های بی سابقه در تاریخ مجازات کنند و این کشور را مجبور به ورود به نبرد کنند؟

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل روسیه تاکید کردند که تمام کاری که روسیه در حال حاضر انجام می دهد فقط و فقط واکنشی است به اقدامات کشورهای اروپایی.

کارشناسان گفتند: روسیه آغازگر جنگ با کشورهای اروپایی نبود و آنها را تحریم هم نکرد، بلکه این کشورهای اروپایی بودند که روسیه را تحریم کردند. ناظران خاطر نشان کردند این تنها یک جنگ نظامی و اقتصادی نیست، بلکه همه حوزه های فرهنگی، ورزشی و علمی را تحت تاثیر قرار می دهد.

آنها خاطرنشان کردند کشورهای اروپایی رفتار عجیبی دارند، می‌خواهند گاز روسیه را وارد کنند اما حاضر نیستند هزینه آن را بپردازند. کشورهای اروپایی در حالی که جدیدترین سلاح‌ها را را برای کشتن شهروندان غیر نظامی و نیز سربازان روسی در اختیار رژیم اوکراین قرار می‌دهند، از روسیه می‌خواهند بیکار بنشیند و هیچ اقدامی انجام ندهد.

فعالان حزب کارگر انگلیس تأکید کردند درحال حاضر مشکلی بزرگ در سراسر اروپا، فشار از ناحیه اعتراض مردم به تورم وحشتناک قیمت انرژی پس از قطع گاز و نفت روسیه است.

آنها توضیح دادند که ذخایر استراتژیک اروپا اکنون کمتر از سطحی است که باید باشد، برای مثال ذخایر استراتژیک بریتانیا تنها برای 90 روز کافی است و به شدت به انرژی نیاز دارد. مطالعه جدید موسسه مطالعات استراتژیک بریتانیا نشان می دهد که افزایش قیمت انرژی ممکن است به 600 درصد برسد که تهدیدی برای اقتصاد کل جهان است؛ به عنوان مثال، بریتانیا و آلمان در حال تجربه رکود اقتصادی هستند و فرانسه با وجود استقلال در موضوع انرژی اتمی، از این ناحیه دچار مشکل شده است.

آنها توضیح دادند که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هنگام سفر به الجزایر در مورد موضوع انرژی به هیچ نتیجه ای نرسید. اروپا به دلیل نبود زیرساخت برای انتقال گاز قطر، کمبود بنادر دریافت کننده این گاز و کیفیت نامناسب آن، از انتقال گاز قطر صرفنظر کرد.

پربیننده ترین خبرها