احتمال جنگ خیابانی در آمریکا به سبب شکاف اجتماعی

احتمال جنگ خیابانی در آمریکا به سبب شکاف اجتماعی
يکشنبه 13 شهريور 1401 - 13:42

ناظران معتقدند ادامه تلاش ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است جنگ سیاسی موجود در این کشور را به جنگ خیابانی تمام عیار تبدیل کند.

العالم _ آمریکا

با وجود بلوا و آشوبی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا بارها به پا کرده است از جمله تحریک طرفداران به هجوم به ساختمان کنگره هنگام شکست در انتخابات ریاست جمهوری و نیز نگهداری غیرقانونی مدارک محرمانه در خانه شخصی اش، وی طبق گفته جارد کوشنر داماد و مشاور ارشدش، واقعا در فکر نامزدی دوباره برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 است.

ترامپ روز شنبه در تجمعی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا در برابر طرفدارانش که نام او را صدا می زدند، جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا را دشمن عدالت نامید.

این سخنان پس از آن انجام می شود که بایدن دو روز پیش ترامپ و جمهوری خواهان را که از بازگرداندن عظمت آمریکا سخن می گویند، نماینده «تفکر افراطی» لقب داد و گفت: آنان پایه های جمهوریت ما را تهدید می کنند.

ترامپ، بایدن را متهم کرد که طرفداران رئیس جمهور سابق را تهدیدی برای دموکراسی و دشمن کشور دانسته است و در واکنش گفت سخنان بایدن تنفر و خشم محض است.

ترامپ همچنین با اشاره به اقدام پلیس فدرال، اف بی آی، در بازرسی از خانه اش در ایالت فلوریدا، این اقدام را رسوایی و تمسخر عدالت نامید.

وی گفت این بازرسی نمونه آشکار تهدیدات واقعی است که بر آزادی آمریکایی ها تاثیر می گذارد و همچنین از بدترین نمونه های نقض حاکمیت از طرف هر اداره ای در تاریخ آمریکا است.

سخنان تند ترامپ نشان می دهد که خبر جارد کوشنر درباره تصمیم وی برای نامزدی انتخابات سال 2024 صحیح است اما سوال این است که آیا ترامپ موفق خواهد شد؟ سوال دیگر اینکه اگر موفق نشود، آیا شاهد اقداماتی همانند هجوم به ساختمان کنگره خواهیم بود؟

البته اگر ترامپ بخواهد بار دیگر در انتخابات آینده نامزد شود، ابتدا باید خود را در بسیاری از پرونده هایی که ضد وی تشکیل شده است، تبرئه کند از جمله درمورد فساد و فرار مالیاتی و نیز دزدیدن مدارک رسمی محرمانه و انتقال آنها به خانه اش در فلوریدا، به ویژه اینکه این مدارک مربوط به اسرار اتمی آمریکا است، برخلاف آنچه در تجمع انتخاباتی مطرح کرد.

در همین حال نباید فراموش کنیم که ضعف حزب دموکرات و نیز ضعف جو بایدن رهبر آنان در سایه بحران های سیاسی و اقتصادی کنونی در آمریکا و همچنین خروج خفت بار نیروهای آمریکایی از افغانستان، زمینه موفقیت جمهوری خواهان را در انتخابات میان دوره ای پارلمانی در ماه نوامبر آینده فراهم آورده است.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ترامپ سهم مهمی در رسیدن بسیاری از جمهوری خواهان به کرسی های هم کنگره، هم مجلس نمایندگان و هم شوراهای محلی داشته است و این مسئله احتمال نامزدی دوباره او را از طرف حزب جمهوری خواه تقویت می کند.

این در حالی است که ادامه تلاش ترامپ برای نامزدی به معنای ادامه تلاش دموکرات ها برای محکومیت اقدامات او و محاکمه اش خواهد بود که ممکن است جنگ سیاسی موجود در آمریکا را به جنگ خیابانی تمام عیار در این کشور تبدیل کند، درست مانند انتخابات سال 1860 که علت اصلی جنگ داخلی در آمریکا و جدایی هفت ایالت شد.

البته نمی گوییم ترامپ عامل جنگ داخلی خواهد بود بلکه به معنای دقیق تر، شکاف در جامعه آمریکا عامل چنین جنگی خواهد شد و البته ترامپ و امثال او چنین شکافی را روز به روز عمیق تر می کنند.

پربیننده ترین خبرها