موشک‌های جدید یمن، چه ویژگی‌هایی دارد؟

موشک‌های جدید یمن، چه ویژگی‌هایی دارد؟
دوشنبه 14 شهريور 1401 - 21:16

نیروهای مسلح یمن در رژه اخیر خود از موشک‌هایی پرده برداشتند که نشان می‌دهد یمن در این زمینه به پیشرفتهای بسیاری دست یافته است.

العالم_یمن

نیروهای مسلح یمن بتازگی رژه نظامی بزرگی در استان الحدیده برگزار کردند و در آن، از موشک‌های جدیدی پرده برداشتند که باعث وحشت ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و همپیمانان آمریکایی و غربی آنان شده است.

پایگاه خبری «الخبر الیمنی» درباره ویژگی‌های این موشک‌ها گزارش داد و نوشت، موشک «المندب-۱» یکی از موشک‌های یمن بود که رونمایی شد. این موشک دریایی از نوع کروز است و به صورت بومی، ارتقا یافته موشک C۸۰۱ است.

طول این موشک پنج متر و ۸۱ سانتی متر و قطر آن ۰.۳۶ متر است. این موشک با سوخت جامد کار می‌کند، قابلیت شناسایی و اصابت اهداف با دقت بالا و همچنین توانایی تخریب زیاد را دارد.

موشک المندب-۲ هم یک موشک کروز است با طول هفت متر و قطر ۰.۳۶ متر. این موشک با سوخت مایع کار می‌کند و بُرد آن، بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر است.

المندب-۲ قادر به شناسایی اهداف متخاصم است، قدرت تخریب بالایی دارد و ۱۰۰ درصد ساخت یمن است.

موشک بعدی که یمن در این رژه نشان داد، «روبیج ب-۲۱» است. این موشک، ساخت روسیه است و طول آن شش متر و ۵۷ سانتی متر و قطر آن ۰.۸۷ متر است.

وزن کلاهک این موشک ۵۱۳ کیلوگرم بوده و سیستم هدایتی آن به صورت راداری است. کارشناسان و مهندسان یمنی پس از اینکه این موشک کنار گذاشته شده بود، دوباره آن را به کار گرفتند.

موشک «فالق-۱» موشک بعدی است. این موشک، یک موشک بالستیک دریایی با طول شش متر است که با سوخت جامد کار می‌کند. بُرد این موشک بیش از ۲۰۰ کیلومتر است. این موشک ۱۰۰ درصد ساخت یمن است.

این در حالی است که ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی یمن در رژه مذکور گفت که این رژه نظامی با حضور گردانهای شهید «الصماد» از منطقه پنجم نظامی، لشکرهای «النصر»، نیروی دریایی، نیروی هوایی و با شعار «وعد الآخره» (وعده آخرت) برگزار شد.

دوربین‌های کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، تصاویری را ثبت کرده و تأکید کردند که این سلاح‌ها، قدرتمندترین سلاح‌های یمنی است؛ سلاح‌هایی که شامل موشک‌های زمین به دریاست.

نیروی دریایی یمن همچنین موشک جدید زمین به دریا از نوع فالق-۱ رونمایی کرده است. در این مراسم موشکهای زمین به دریایی المندب-۲ هم رونمایی شد.

این مراسم، بزرگترین نمایش نظامی بود که نیروهای یمنی برگزار کردند و در آن، جدیدترین وسایل و تجهیزات صنایع جنگی زمینی، هوایی و دریایی را به رخ جهانیان کشیدند. مینهای جدید دریایی هم از این سلاحها به شمار می‌رود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها