لیز تراس رسماً نخست‌وزیر انگلیس شد

لیز تراس رسماً نخست‌وزیر انگلیس شد
سه شنبه 15 شهريور 1401 - 16:35

نخست‌وزیر جدید انگلیس با حضور در کاخ سلطنتی ملکه انگلیس، حکم نخست‌وزیری خود را دریافت کرد.

العالم_اروپا

پس از اینکه حزب محافظه‌کار انگلیس دیروز رهبر جدید این حزب و نخست‌وزیر آینده انگلیس را تعیین کرد، «بوریس جانسون»، ساعاتی پیش به کاخ سلطنتی بالمورال در اسکاتلند رفت و «ملکه الیزابت دوم» نیز با استعفای او موافقت کرد.
«لیز تراس» رهبر جدید حزب محافظه‌کار انگلیس، امروز هم به کاخ سلطنتی بالمورال در اسکاتلند رفت و «ملکه الیزابت دوم» حکم او را تأیید کرد.
با تأیید حکم نخست‌وزیری لیز تراس از سوی ملکه انگلیس تراس رسماً روند تشکیل کابینه جدید را آغاز خواهد کرد.
انتخابات درون حزبی برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره‌گیری اجباری بوریس جانسون آغاز شد. بوریس جانسون، پس از رسوایی‌های اخیر کابینه و در نتیجه کناره‌گیری ۵۰ وزیر و نماینده پارلمان از همکاری با او، سرانجام ۱۶ تیرماه رسماً مجبور به استعفا از مقام نخست‌وزیری شد.
با اعلام استعفای جانسون، نمایندگان حزب محافظه کار، حزب حاکم، برای انتخاب جانشین وی، پس از اعلام نامزدی ۱۱ نفر، در پنج نوبت رأی‌گیری، سرانجام به دو گزینه اصلی «ریشی سوناک»، وزیر دارایی سابق و «لیز تراس»، وزیر امور خارجه کنونی رسیدند.
بر اساس شمارش نهایی آراء، لیز تراس با ۸۱۳۲۶ رای، ریشی سوناک با ۶۰۳۹۹ را شکست داد. لیز تراس، چهارمین نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس، پس از انتخابات ۲۰۱۵ و پس از «مارگارت تاچر» و «ترزا مِی»، سومین نخست‌وزیر زن تاریخ انگلیس است. تراس تا برگزاری انتخابات سراسری ۲۰۲۴، نخست‌وزیر انگلیس خواهد بود.
لیز تراس ۴۷ ساله، در سخنانی پس از انتخاب‌شدنش به عنوان نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که «بحران افزایش هزینه‌های زندگی» مردم انگلیس را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد و همچنین «طی یک هفته برنامه‌ جامعی را برای مقابله با افزایش قیمت قبض‌های انرژی (گاز و برق) و تضمین تأمین ذخایر سوختی آینده» ارائه خواهد داد.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها