پوتین: منزوی کردن روسیه غیرممکن است/ مسکو به خاورمیانه و ایران روی خواهد آورد

پوتین: منزوی کردن روسیه غیرممکن است/ مسکو به خاورمیانه و ایران روی خواهد آورد
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 11:51

رئیس جمهور روسیه تلاش‌های غرب برای دور کردن این کشور از صحنه جهانی را محتوم به شکست توصیف کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت منزوی کردن روسیه "غیرممکن" خواهد بود و مسکو با تلاش های غرب برای بیرون راندن روسیه از صحنه جهانی مقابله خواهد کرد.
پوتین که در یک مجمع اقتصادی در شهر ولادی وستوک در شرق این کشور صحبت می کرد، افزود روسیه فرصت های بیشتری را برای ورود به بازارهای خاورمیانه و ایران به دنبال اعمال تحریم های گسترده غرب در پاسخ به عملیات نظامی مسکو در اوکراین پیش روی خود می بیند.

تلاش وقیحانه غرب برای تحمیل الگلوهای رفتاری خود بر سایر کشورها
پوتین افزود: «در مورد سلطه غرب، «چالش‌های دیگر با ماهیت جهانی که تمام دنیا را تهدید می‌کند، جایگزین همه‌گیری (کرونا) شده است. من از تبِ تحریم‌های غرب صحبت می‌کنم، با تلاش وقیحانه و تهاجمی‌اش برای تحمیل الگوهای رفتاری بر سایر کشورها و سلب حق حاکمیت آنها، تا آنها را تابع اراده خود کنند. هیچ چیزِ غیرعادی در این خصوص وجود ندارد. این سیاستی است که غرب به طور جمعی برای دهه ها دنبال کرده است. کشورهای غربی می کوشند تا نظم جهانی پیشین را حفظ کنند که فقط به سود آنهاست و همه را مجبور می کنند طبق قوانین نامناسب که خودشان اختراع کرده‌اند و مرتباً نقض می‌کنند، زندگی کنند. قوانینی که بسته به شرایط کنونی دائماً برای خودشان تغییر می‌کند.»

تعطیلی تولید و مشاغل در اروپا یکی پس از دیگری
رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «درباره روابط اقتصادی با غرب، در بهار بسیاری از شرکت‌های خارجی با این باور که کشور ما از این موضوع بیشتر از دیگران متضرر می‌شود، برای خروج از روسیه باهم مسابقه دادند. اما اکنون می‌بینیم که چگونه تولید و مشاغل در اروپا یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند. دلیل اصلی این امر البته قطع روابط تجاری با روسیه است. رقابت پذیری شرکت های اروپایی در حال کاهش است زیرا مقامات اتحادیه اروپا خود آنها را از مواد خام موجود، منابع انرژی و بازارهای فروش محروم می کنند. کشورهای غربی در تلاش برای مقاومت در برابر جریان تاریخ، ستون‌های کلیدی نظام اقتصادی جهان را که در طی قرن‌ها ساخته شده است، تضعیف می‌کنند. در برابر چشمان ما، اعتماد به دلار، یورو و پوند استرلینگ، به عنوان ارزهایی که از آنها برای انجام تسویه حساب، نگهداری در ذخایر و تعیین دارایی ها استفاده می شود، از بین رفته است. ما گام به گام از استفاده از چنین ارزهای غیرقابل اعتمادی که دچار سلب اعتماد شده اند، فاصله می گیریم.»

فریبکاری غربی ها در زمینه صادرات غلات اوکراین

ولادیمیر پوتین درباره توافقی که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد حاصل شد، گفت که صادرات غلات اوکراین به سوی فقیرترین کشورهای جهان نمی رود. او بر این نکته پافشاری کرد که جهانِ در حال توسعه به وسیله توافق صادرات غلات اوکراین «فریب خورده است.»
پوتین ادامه داد برخی از محدودیت‌ها در صادرات کودهای شیمیایی روسیه کاهش یافته است، اما مشکلات همچنان پابرجاست.

وی تصریح کرد به دنبال تجدید نظر در این توافق خواهد بود تا اطمینان حاصل شود به اهداف اولیه خود دست خواهد یافت.

پربیننده ترین خبرها