روسیه ادعاها درباره خرید تسلیحات از کره شمالی را رد کرد

روسیه ادعاها درباره خرید تسلیحات از کره شمالی را رد کرد
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 13:38

نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن رد ادعاها درباره خرید توپخانه از کره شمالی، گفت که مسکو حق دارد به دلیل جلوگیری غرب از ورود مواد غذایی این کشور به بازارهای جهانی، توافق صادرات غلات از اوکراین را فسخ کند.

العالم - آمریکا

ادعاهای کشورهای غربی به سردمداری آمریکا مبنی بر اقدام روسیه در خرید تسلیحات و توپخانه از کره شمالی، با واکنش مسکو همراه شد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل بامداد امروز (چهارشنبه) طی نشست شورای امنیت گفت گزارش‌ها درباره خرید توپخانه و تجهیزات نظامی از کره شمالی توسط کشورش، جعلی و پروپاگاندای غرب است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، نبنزیا ضمن اشاره به عدم اجرای برخی مفاد توافقات استانبول درخصوص صادرات غلات از اوکراین به دلیل باقی ماندن تحریم‌های غرب علیه روسیه، از احتمال فسخ این قرارداد خبر داد.

وی با بیان اینکه مسکو خواستار اجرای بخش مربوط به صادرات مواد غذایی روسیه در توافقات استانبول است، توضیح داد که قرارداد مذکور بعد از مهلت چهار ماهه‌اش در نوامبر منقضی می‌شود اما روسیه قصد ندارد در مذاکرات تمدید آن شرکت کند.

این دیپلمات روس ادامه داد: «بخشی از توافقات استانبول که مربوط به صادرات مواد غذایی از روسیه است، اجرا نمی‌شود زیرا هنوز حتی یک کشتی روسی قادر به ترک کردن اسکله‌ها برای صادرات نیست».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، نبنزیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش نسبت به امکان مذاکره با رژیم کی‌یف برای همکاری مشترک در تأمین امنیت نیروگاه اتمی «زاپروژیا» ابراز تردید کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز دستیابی به توافقی برای ایجاد منطقه غیرنظامی در زاپروژیا تصریح کرد: «من مطمئن نیستم که اوکراینی‌ها قادر به مذاکره باشند. زیرا آنها نمی‌خواهند درباره هیچ چیزی مرتبط با این نیروگاه اتمی مذاکره‌ای داشته باشند».

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین با ابراز تأسف از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود درباره بازدید از زاپروژیا، اوکراین را مسئول حملات به این نیروگاه اعلام نکرد، گفت پیشنهاد این سازمان برای ایجاد منطقه غیرنظامی نیز جدی نیست.

نبنزیا در ادامه انتقادات از رویکرد روس‌ستیزانه کشورهای غربی، خبر داد که هیأت روسیه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، هنوز روادید دریافت نکرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها