پنتاگون غافلگیر شد.. قطعات چینی در جنگنده اف-35!

پنتاگون غافلگیر شد.. قطعات چینی در جنگنده اف-35!
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 01:01

پنتاگون به نقل از شرکت آمریکایی سازنده جنگنده‌های نسل پنجم «اف-35» اعلام کرد که یک آلیاژ به کار رفته در موتور این جت ساخت چین است.

العالم - آمریکا

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چهارشنبه شب به وقت تهران به نقل از شرکت سازنده جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» اعلام کرد که یک قطعه فلزی به کار رفته در موتور این جت چینی است.

به نوشته وبگاه «پولیتیکو» پس از اینکه شرکت «لاکهید مارتین» سازنده اف-۳۵ متوجه این موضع شد، تحویل جنگنده اف-۳۵به سفارش دهندگان آن از سوی پنتاگون به طور موقت متوقف شد.

نهاد مدیریت قرارداد‌های دفاعی پنتاگون به دفتر برنامه ریزی اف-۳۵ در پنتاگون اطلاع داد که آلیاژ مورد استفاده در آهن‌رباهای موجود در پمپ‌های موتور این جنگنده ساخت چین بوده است. پنتاگون در توجیه این مسئله اعلام کرده که این کشف بر عملیات پروزهای اف-۳۵ که در حال خدمت هستند، تاثیر نمی گذارد.

پنتاگون در ادامه افزوده که وجود این آهنربا در موتور جنگنده اف-۳۵ باعث درز اطلاعاتی نمی‌شود وبه یکپارچگی هواپیما آسیب نمی‌رساند و عملیات پروازی برای ناوگان در حال خدمت اف-۳۵ به طور عادی ادامه خواهد یافت.

جنگنده اف-۳۵ توسط نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده همراه با بیش از ده‌ها کشور دیگر استفاده می‌شود.

«راسل گومز» یک سخنگوی پنتاگون در این زمینه گفت: «اکنون که تحویل جت متوقف شده است، تیم تحقیق در حال بررسی علت استفاده از یک آلیاژ چینی در اف-۳۵ است. اگر دولت تشخیص دهد که لاکهید مارتین قانون خرید آمریکا را نقض کرده است، این شرکت برای از سرگیری تحویل به معافیت امنیت ملی نیاز خواهد داشت.»

«لورا سیبرت» سخنگوی لاکهید مارتین در بیانیه‌ای گفت: «اف-۳۵ برای پرواز امن است و ما با وزارت دفاع همکاری می‌کنیم تا مشکل را در اسرع وقت حل کنیم تا تحویل این جنگنده به مشتریان از سرگرفته شود.»

این گزارش حاکیست که دفتر برنامه ریزی اف-35، نهاد مدیریت قرارداد دفاعی پنتاگون و شرکت لاکهید مارتین در حال برگزاری جلسات و تحلیل گسترده‌تری در این زمینه هستند.تاکنون هیچکدام از مقام‌های چینی در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

آمریکا مشتری و سرمایه‌گذار اصلی ساخت اف-۳۵ است و بیشتر هزینه‌های توسعه این پروژه که بیش از ۴۰ میلیارد دلار است را پرداخت کرده‌ است. ساخت اف-۳۵ یک پروژه بین‌المللی است که شرکای این پروژه انگلیس، ایتالیا، هلند، ترکیه، کانادا، استرالیا، نروژ و دانمارک هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها