آمریکا در سودای رویارویی نظامی با روسیه و مقابله اقتصادی با چین

آمریکا در سودای رویارویی نظامی با روسیه و مقابله اقتصادی با چین
شنبه 19 شهريور 1401 - 18:15

آمریکا در دومین تلاش خود برای تشکیل ائتلافی برای مقابله اقتصادی با چین، سلسله‌ نشست‌هایی را با وزرای برخی کشورهای آسیایی و جزایر اقیانوس آرام در لس‌آنجلس ترتیب داده است در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو فاش کرد که ناتو صدها هزار نیرو و تجهیزات پیشرفته خود را در محور شرقی( هم‌مرز با روسیه) مستقر می‌کند.

العالم- تحلیل روز

استولتنبرگ، روز گذشته طی گفت‌وگوی مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل گفت: ما حضورمان را به طور قابل توجهی در شرق اروپا تقویت می‌کنیم و صدها هزار نیروی خود را با پشتیبانی گسترده نیروهای هوایی و دریایی، در حال آماده‌باش قرار می‌دهیم.

استولتنبرگ بر لزوم تلاش بیشتر کشورهای ناتو برای تامین تسلیحات اوکراین تأکید کرد. همزمان وزیر دفاع آمریکا در جریان نشستی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، فاش کرد که طبق ارزیابی‌ها، آمریکا ۶۷۵ میلیون دلار تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داده که ممکن است روند جنگ در اوکراین را تغییر دهد.

لوید اوستن، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید ناتو به دنبال رویارویی با روسیه نیست. این در حالی است که روسیه بارها بر ماهیت تهاجمی ناتو و تمرکز آن بر رویارویی تأکید کرده و حضور گسترده نیروهای ناتو در مرزهای روسیه را زیر سوال برده است.

لوید اوستن طی دیداری که با وزیر دفاع چک در پراگ داشت، در پاسخ به سوالی درباره تامین تسلیحات دور برد، از جمله موشک‌های دوربرد هیمارس، به اوکراین، تأکید کرد که ایالات متحده تمام تسلیحات مورد نیاز اوکراین را فراهم می‌کند. پس آیا این امر تهدیدی مستقیم علیه خاک روسیه تلقی نمی‌شود؟!

از سوی دیگر، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که سیاست ویرانگر ناتو در نادیده گرفتن خطوط قرمزی که مسکو تعیین کرده، بسیار پرخطر است.

ریابکوف گفت: روند ویرانگر کشورهای عضو ناتو در نادیده گرفتن خطوط قرمز روسیه آکنده از خطر است. بدیهی است که این امر منجر به تشدید بیشتر درگیری‌ها و انتقال آن به رویارویی هسته‌ای خواهد شد که پیامدهای وخیمی دارد.

آمریکا در دومین تلاش خود برای تشکیل ائتلافی برای مقابله اقتصادی با چین، سلسله‌ نشست‌هایی را با وزرای برخی کشورهای آسیایی و جزایر اقیانوس آرام در لس‌آنجلس ترتیب داده است تا شاید بتواند تلاش‌های مستمر چین برای نفوذ به این منطقه را خنثی کند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که این اولین دیدار مستقیم میان اعضای چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه است، ابتکاری که آن را جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا در ماه مه طراحی کرد.

در ابتدای این نشست، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا با اشاره به اینکه ۱۴ کشور عضو چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه ۴۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: زمان آن رسیده است که ایالات متحده یک چشم‌انداز اقتصادی مشخصی در منطقه داشته باشند.

به موازات رویارویی اقتصادی، آمریکا به دنبال تقویت حضور نظامی خود در منطقه اقیانوس آرام است؛ زیرا ژنرال چارلز فلین، فرمانده کل ارتش ایالات متحده در اقیانوس آرام، پنجشنبه گذشته از پایگاهی در ژاپن و همچنین از یگان موشک‌های زمین به زمین- متعلق به نیروهای دفاع زمینی ژاپن- مستقر در جزیره کاگوشیما در جنوب غربی ژاپن بازدید کرد.

فلین در کنفرانس خبری مشترک با ژنرال یوشیهیده یوشیدا، رئیس ستاد نیروهای دفاع زمینی ژاپن- در اشاره به چین و بدون نام بردن از آن- گفت:‌ ادامه حضور ایالات متحده و ژاپن به جلوگیری از رفتار سوء دیگر کشورها کمک خواهد کرد.

گزارش رسانه‌های ژاپنی حاکی از آن است که هدف فلین نظارت بر چین است که در حال افزایش حضور خود در تایوان و دریای چین شرقی است.

واضح است که اوضاع در منطقه اقیانوس آرام هنوز به جنگ سرد شباهت دارد که در سایه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در تایوان، این وضعیت به انفجار نزدیک شده است شبیه سناریویی که در حال اجرا در اوکراین است.

ما شاهد تشدید تنش نظامی دیگر از جانب آمریکا هستیم که قربانیانش را ملت‌های تشکیل می دهند در حالی‌که خاورمیانه از دیرباز منطقه مورد علاقه آمریکا و غرب برای جنگ‌افروزی بوده است اینک همه قاره‌ها به مکانی مناسب برای آمریکا جهت پیاده کردن سیاست جنگ‌افروزی‌اش تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها