رئیس پارلمان لیبی به دوحه رفت

رئیس پارلمان لیبی به دوحه رفت
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 11:14

رئیس پارلمان لیبی برای پایان دادن اختلافات با قطر به دوحه رفت.

العالم - لیبی

به نقل از خبرگزاری رسمی قطر "قنا"، عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی که قبلا قطر را به حمایت از شبه نظامیان مسلح مخالف وی متهم کرده بود، وارد دوحه شد.

حسن بن عبدالله الغانم، رئیس پارلمان قطر از وی استقبال کرد.

عبدالمنعم العرفی، عضو پارلمان لیبی اعلام کرد که این سفر برای پایان دادن به اختلافات میان دو طرف و نزدیک کردن دیدگاه‌های آن‌ها است.

وی گفت: قطر عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و یک کشور عربی است که باید با آن توافق کنیم و براساس اصل احترام به حاکمیت بین کشورها صفحه اختلافات گذشته را ببندیم.

عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی نیز پنجشنبه به دوحه سفر و با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار کرد.

بحران سیاسی در لیبی به دلیل اختلاف‌نظر دو دولت رو به افزایش است؛ دولت اول به ریاست فتحی باشاغا که مارس گذشته از پارلمان طبرق رای اعتماد گرفت و دومی دولت وحدت ملی به ریاست عبد الحمید الدبیبه که بیش از یک سال قبل در نتیجه توافق‌های سیاسی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد اما با وجود پایان یافتن دوره‌اش، از تحویل قدرت به دولت تعیین‌شده از سوی پارلمان لیبی (دولت باشاغا) سر باز می‌زند و تاکید دارد که قدرت را تنها به دولتی که یک پارلمان منتخب آن را تعیین کند، تحویل خواهد داد.

سازمان ملل برای حل بحران لیبی طرحی را با تشکیل کمیته مشترکی از پارلمان و دولت برای توافق با قانونی برای برگزاری انتخابات ارائه کرده است اما هنوز این قانون به دلیل اختلافات اعضا درباره برخی بندها از جمله شروط نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری تدوین نشده است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها