اختلاف مصر و دولت وحدت ملی لیبی در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب

اختلاف مصر و دولت وحدت ملی لیبی در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 12:03

مصر روز سه شنبه اعلام کرد که هیأت این کشور به ریاست سامح شکری وزیر امور خارجه، جلسه افتتاحیه شورای وزیران خارجه عرب را به دلیل مخالفت با ریاست جلسه توسط نماینده دولت وحدت ملی لیبی ترک کرد، این در حالی است که شورای عالی دولت لیبی موضع مصر را مغایر با هنجارهای دیپلماتیک دانست.

العالم - مصر

در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج شکری از جلسه ای که نجلا المنقوش وزیر امور خارجه دولت وحدت ملی لیبی ریاست آنرا روز سه شنبه در مقر اتحادیه کشورهای عربی در قاهره بر عهده داشت، این موضع مصر در بیانیه ای از سوی احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر به خبرگزاری رسمی این کشور اعلام شد.

ابوزید گفت که دلیل خروج شکری و هیئت همراهش از جلسه افتتاحیه شورای وزیران خارجه عرب این است که نجلا المنقوش، نماینده دولتی که صلاحیتش به پایان رسیده است، ریاست کاری شورای وزیران خارجه عرب را بر عهده گرفت.

وی تصریح کرد: این موضوع در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی پیش از آغاز نشست رسمی مورد بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر، خالد المشری، رئیس شورای عالی کشور در لیبی از رفتار وزیر امور خارجه مصر در نشست شورای اتحادیه عرب ابراز تعجب کرد.

المشری رفتار وزیر خارجه مصر در این نشست را مغایر با موازین دیپلماتیک دانست.

نجلا المنقوش، وزیر امور خارجه دولت وحدت ملی لیبی نیز روز سه شنبه گفت که خروج سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر از افتتاحیه نشست وزیران عرب که او ریاست آن را برعهده داشت، مغایر با منشور اتحادیه کشورهای عرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

المنقوش تاکید کرد که حکومت وحدت ملی در سطح بین المللی توسط کنوانسیون های بین المللی حمایت می شود و این آخرین حکومت ملی انتقالی پیش از انتخابات است.

پربیننده ترین خبرها