ذوق‌زدگی لاپید از بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی

ذوق‌زدگی لاپید از بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 13:52

بعد از انتشار بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از موضع فرانسه، آلمان و انگلیس قدردانی کرد.

العالم - ایران

بعد از انتشار بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه (۱۱ سپتامبر) در نشست هفتگی کابینه از موضع فرانسه، آلمان و انگلیس در قبال احیای توافق هسته‌ای با ایران قدردانی کرد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، وی گفت «از فرانسه، بریتانیا و آلمان برای موضع محکمشان در قبال این موضوع تشکر می‌کنم» و در ادامه مدعی شد: در ماه‌های اخیر ما گفت‌وگوی آرام و فشرده‌ای با آن‌ها داشته‌ایم و به آن‌ها اطلاعات به روز شده درباره فعالیت‌های ایران در سایت‌های هسته‌ای این کشور ارائه شد.

به گزارش یک خبرنگار صهیونیست، لاپید ضمن ادعای ارائه اطلاعات به کشورهای اروپایی طرف برجام درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: «تلاش‌های ما برای ممانعت از توافق ایران هنوز تمام نشده اما نشانه‌های دلگرم‌کننده وجود دارد».

طبق گزارش «العربیه»، وی در ادامه این ادعاها، به لفاظی علیه ایران پرداخت و گفت: «تلاش می‌کنیم مانع ایجاد پایگاه‌های تروریستی در منطقه به‌ویژه در سوریه توسط ایران شویم».

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند. این سه کشور ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

در ادامه این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران، ادعا شده است: «درخواست اخیر ایران تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برگام را تضعیف می‌کند».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری به بیانیه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس درباره ایران واکنش نشان داد. وی در این پیام توییتری نوشت: «واقعا بسیار نابهنگام بود. دقیق در لحظه حساس گفت‌وگوهای وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه شنبه در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها