اولیانوف: نشست آتی آژانس انرژی اتمی به موضوع ایران هم می پردازد

اولیانوف: نشست آتی آژانس انرژی اتمی به موضوع ایران هم می پردازد
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 21:13

در نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موضوع هسته‌ای ایران پرداخته خواهد شد.

العالم_اروپا

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری به محورهای نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت.

وی در این پیام توییتری نوشت: «نشست ماه سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز خواهد شد».

اولیانوف اضافه کرد: «انتظار می‌رود موضوعات محوری از این قرار باشند: انتقال مواد هسته‌ای تحت قرار (زیردریایی هسته‌ای) آمریکا-انگلیس- استرالیا، ایمنی هسته‌ای، امنیت و پادمان‌ها در اوکراین و نظارت و پادمان‌ها در ایران».

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی روز دوشنبه برگزار می‌شود که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند.

این سه کشور در این بیانیه، ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده: «درخواست اخیر ایران تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برگام را تضعیف می‌کند».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه شنبه در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

به گزارش فارس، پس از آنکه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهادی را روی میز مذاکرات رفع تحریم‌ها گذاشت و متعاقب آن شهر وین از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد تا ۱۷ مرداد ماه باز هم میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با واسطه «انریکه مورا» بود، طرح‌های از سوی معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها در این دور از مذاکرات ارائه و مقرر شد هیأت‌ها پاسخ‌های خود را به هماهنگ کننده اعلام کنند. پاسخ ایران ۲۴ مرداد ماه به اروپا ارائه شد، اما آمریکا در ارائه پاسخ تعلل ورزید.

چهارشنبه دوم شهریور ماه «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و گفت که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد. ۹ روز بعد در ساعات پایانی پنجشنبه ۱۰ شهریور ماه پاسخ‌های ایران بعد از ارزیابی در سطوح مختلف تدوین و به مورا تحویل داده شد.

ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و نکات خودش را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظر هستیم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

پربیننده ترین خبرها