پیشتازی محافظه‌کاران در انتخابات سوئد

پیشتازی محافظه‌کاران در انتخابات سوئد
دوشنبه 21 شهريور 1401 - 07:47

نتایج نهایی انتخابات سوئد تا روز چهارشنبه مشخص خواهد شد.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، نتایج مقدماتی انتخابات روز یکشنبه در سوئد نشان می‌دهد که بلوک احزاب راست‌گرا احتمالا جریان چپ‌گرایان به رهبری ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر این کشور، را شکست خواهند داد. این گروه محافظه‌کار، یک حزب ضدمهاجرت را شامل می شود که بهترین نمایش خود را در این انتخابات ارائه کرده است.

با این حال، نتایج بسیار نزدیک است به طوری که مقامات سوئد می‌گویند تا روز چهارشنبه و شمارش همه آرای باقی‌مانده، از جمله آرایی که خارج از کشور اخذ شده است، جریان پیروز مشخص نخواهد شد.

با توجه به شمارش اولیه آرا، سوسیال دموکرات‌ها به رهبری اندرسون ۳۰.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند و نسبت به همه احزاب دیگر پیشرو هستند. با این حال به نظر می‌رسد شمار کرسی‌هایی که بلوک متشکل از چهار حزب راست‌گرا در مجموع کسب کرده‌اند تنها اندکی کمتر از حد نصاب لازم برای دستیابی به اکثریت پارلمانی باشد.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که اردوگاه اندرسون با اختلاف اندکی پیروز شود، اما با فرا رسیدن غروب و شمارش آرا نتایج به نفع محافظه‌کاران تغییر کرد.

آخرین نتایج که بامداد دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد محافظه‌کاران با کسب ۱۷۶ کرسی از چپ‌های میانه‌رو که ۱۷۳ کرسی کسب کرده‌اند، پیش افتاده‌اند.

اندرسون در نطقی برای هواداران خود گفت که اگرچه نتایج هنوز کامل اعلام نشده، اما مشخص است جنبش سوسیال دموکرات که اهدافی چون ایجاد یک جامعه برابر و دولت قدرتمند را پی‌گیری می‌کند همچنان در سوئد قدرت دارد.

بزرگ‌ترین پیروز این انتخابات، حزب ضدمهاجرت دموکرات‌های سوئد محسوب می شود که نزدیک به ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. از دلایل اقبال به این حزب وعده‌های آن درباره مقابله با تیراندازی‌ها و دیگر اشکال خشونت است که حس امنیت را در جامعه سوئد کاهش داده است.

این حزب در جنبش سفیدپوستان ناسیونالیست ریشه دارد، اما از سال‌ها پیش شروع به اخراج اعضای افراطی خود کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها