نشست عون و میقاتی درباره تشکیل دولت جدید لبنان

نشست عون و میقاتی درباره تشکیل دولت جدید لبنان
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 15:42

رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف لبنان امروز نشست جدیدی برای بحث درباره مسئله تشکیل دولت آینده این کشور برگزار کردند که به نظر می‌رسد بی‌نتیجه بوده است.

العالم - لبنان

امروز «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان برای بحث درباره ساختار و سازو کار مربوط به تشکیل کابینه به دیدار «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور در کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست جمهوری لبنان) رفت.

این دیدار نیم ساعت طول کشید و به گزارش منابع لبنانی به نظر می‌رسد همانند نشست‌های قبلی میشل عون و نجیب میقاتی نتیجه خاصی نداشت.

نجیب میقاتی بعد از این دیدار اعلام کرد که دفعه بعد تا زمانی که دولت تشکیل نشود کاخ بعبدا را ترک نخواهم کرد.

یک منبع وابسته به کاخ ریاست جمهوری لبنان در گفت‌وگو با الاخبار در این زمینه اعلام کرد که در 48 ساعت گذشته سیگنال‌های متفاوتی در پرونده سیاسی لبنان ارسال شده؛ زیرا به نظر می‌رسد که نجیب میقاتی توصیه‌هایی از داخل و خارج دریافت کرده با این عنوان که به هر قیمتی باید دولت را تشکیل دهد. همین مسئله موجب شده تا میقاتی پیشنهادات جدیدی برای ساختار دولت آینده ارائه کند به این صورت که ترکیب دولت فعلی حفظ شده و برخی تغییرات جزئی در آن انجام گیرد.

منابع آگاه از این فضا اعلام کردند که اگر برخی بخواهند بدون مشورت با رئیس جمهور تشکیل دولت بدهند یا اختیارات وی را به دولت موقت منتقل کنند، میشل عون دست به اقداماتی می‌زند که پروژه مخالفان خود را مختل کند. این وضعیت موجب شده تا طرف‌های مختلف لبنانی از حزب‌الله بخواهند که برای رفع تنش‌های موجود اقدام به میانجیگری کند.

منابع مذکور تاکید کردند که حزب‌الله برای مشاوره و میانجیگری وارد خط تشکیل دولت شده، اما عون در حال حاضر در برابر پیشنهاد جدید میقاتی سکوت کرده و موضعی نگرفته است.

از چند روز قبل نمایندگان حزب‌الله و جنبش امل تماس‌هایی با هدف زمینه سازی برای فعال کردن روند انتخاب نامزد ریاست جمهوری آینده برقرار کرده‌اند تا لبنان هم زمان وارد دو خلاء سیاسی نشود. حزب‌الله همچنین تاکید دارد که در حال حاضر اولویت اصلی تشکیل دولت است تا اگر نامزد مناسبی برای جانشینی میشل عون معرفی نشد دست کم یک دولت رسمی بتواند اختیارات رئیس جمهور را به دست بگیرد.

پربیننده ترین خبرها