هشدار نماینده ایران به رویه غلط آمریکا و ۳ کشور اروپایی

هشدار نماینده ایران به رویه غلط آمریکا و ۳ کشور اروپایی
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 16:42

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به رویه غلط آمریکا و ۳ کشور اروپایی هشدار داد و گفت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا به عمد مسیر اشتباه را برای منحرف کردن توجهات از مشکل واقعی که همان خروج آمریکا از برجام است، انتخاب کرد.

العالم - ایران / سیاسی

«محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس در سخنرانی خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح علل و عوامل مسبب وضعیت کنونی برجام، خواستار جبران وضعیت موجود از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام شد و در خصوص ادامه رویه غلط پیموده شده از سوی آنان هشدار داد.

وی گفت: ادامه وجود علل ریشه‌ای ناشی از خروج غیرقانونی، غیرموجه و غیرقانونی آمریکا از برجام در کنار اعمال مجدد تحریم‌هایی که متعهد به لغو آن‌ها بوده، و همچنین اعمال خودسرانه تحریم‌های جدید مغایر با تعهدات خود در چارچوب برجام، به خودی خود گویای حقایق هستند.

نذیری اصل با بیان این‌که اعمال فراسرزمینی تحریم‌های یکجانبه، خود نقض قوانین بین‌المللی است، چه رسد به نقض تعهدات ایالات متحده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، خاطرنشان کرد: به طرز عجیبی با وضعیتی مواجه هستیم که همان کشورهایی که فعل یا ترک فعل آنها باعث این شرایط شده است نسبت به نتیجه اقدامات خود ابراز نگرانی می کنند. آنها باید یا در زمانی که تصمیم به نقض تعهدات خود داشتند به این اثرات فکر می کردند، یا تصمیم می گرفتند آنچه را که از ابتدا باعث این وضعیت شده است، اصلاح کنند.

نماینده ایران در آژانس عنوان کرد: جزئیات گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ای قوی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس موافقتنامه جامع پادمان با آژانس است.

وی ادامه داد: علی‌رغم رویه مأیوسانه ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت وارد مذاکرات با هدف احیای برجام شد. مذاکرات برجام فرصتی بی نظیر برای طرف های برجام و ایالات متحده فراهم کرد تا قصد صریح خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود از طریق لغو تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی به شیوه ای موثر و قابل راستی آزمایی ثابت کنند.

به گفته نذیری اصل مایه تاسف است که دولت آمریکا هنوز آمادگی خود را برای کنار گذاشتن سیاست شکست خورده فشار حداکثری و اعتیاد طولانی مدت خود به استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به قوانین بین‌المللی و در نتیجه اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تعهدات خود در رابطه با لغو تحریم‌ها و اتخاذ کلیه تصمیمات لازم که ممکن است مستلزم این امر باشد نشان نداده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: آژانس متأسفانه هنوز به تعهدات خود تحت موافقتنامه جامع پادمان در مورد محرمانه بودن اطلاعات در نتیجه فعالیت های راستی آزمایی خود عمل نکرده است. افشای چنین حجمی از جزئیات فنی و اطلاعات تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تناقض آشکار با اصل محرمانه بودن بین آژانس و کشورهای عضو است که متاسفانه آژانس تاکنون آن را به طور جدی مورد توجه قرار نداده است.

وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده باید به نگرانی‌های ناشی از سوء رفتار قبلی خود رسیدگی کند، که کمترین آن این است که بتوان به اجرای آینده تعهدات این دولت اعتماد کرد. مهم است که نتیجه این تلاش‌ها تضمین کننده اجرای معنادار، موثر و قابل راستی آزمایی تعهدات سایر شرکت کنندگان برجام باشد.

نذیری اصل ادامه داد: سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا مسئول حمایت مستقیم و غیرمستقیم خود از ایالات متحده و موضع جانبدارانه خود در قبال رویکرد حداکثری ایالات متحده هستند. مایه تاسف است که اتحادیه اروپا به عمد مسیر اشتباه را برای منحرف کردن توجهات از مشکل واقعی که همان خروج آمریکا از برجام است، انتخاب کرد.

در جلسه عصر دیروز (چهارشنبه) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۵۶ کشور که ۲۳ طرف آن عضو شورای حکام آژانس بودند بیانیه‌ای علیه ایران صادر کرده و تهران را به عدم همکاری با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متهم کردند. این بیانیه توسط آمریکا و سه کشور اروپایی پیشنهاد شده و ایران را به عدم همکاری در موضوعات پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند. بیانیه مورد نظر توسط نماینده آلمان قرائت شد.

پربیننده ترین خبرها