سفارت ایران در لندن: بیانیه غرب در شورای حکام با دورنمای حصول توافق نهایی در تضاد است

سفارت ایران در لندن: بیانیه غرب در شورای حکام با دورنمای حصول توافق نهایی در تضاد است
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 15:57

کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بیانیه اخیر تروئیکای اروپا و آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را شرم‌آور توصیف کرد و افزود که این اقدام با دورنمای حصول توافق نهایی در تضاد است.

العالم ـ اروپا

سید مهدی حسینی متین کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، روز پنجشنبه با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: ایالات متحده، انگلیس، آلمان و فرانسه با وجود تداوم اقدامات تروریستی و تحریم‌های واشنگتن و تل‌آویو علیه ایران، بیانیه شرم آوری را علیه تدابیر جبرانی ایران در برجام ارائه کردند.

وی تصریح کرد که اقدامات ریاکارانه غرب، با دورنمای دست‌یابی به توافقی که با حسن نیت مذاکره شد در تضاد است و مسیر رسیدن به نقطه پایان در گفت‌وگوها را تضعیف می‌کند.

سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا دیروز (چهارشنبه) در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ مشترکی را علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صادر کردند.

این بیانیه که از سوی نماینده آلمان قرائت شد ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده است. بیانیه یادشده به گفته لارنس نورمن، خبرنگار نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال از سوی ۵۶ کشور که ۲۳ طرف آن عضو شورای حکام آژانس هستند تائید شده است.

در همین حال «لورا هویل‌گیت» سفیر آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این باره مدعی شد که حدود «۵۰ کشور نگرانی خود را از عدم همکاری ایران با آژانس ابراز داشته و این مساله نشان می‌دهد که جامعه بین‌الملل همچنان از ایران می‌خواهد که برای انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه موضوعات پادمانی باقی‌مانده بدون تأخیر همکاری کند.»

وی ادعا کرد: «علیرغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل با ایران، چنین تعاملی صورت نگرفته است و گزارش مدیرکل آژانس به این نتیجه رسیده است که مسائل پادمان باقی مانده است.»

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی هفته پیش با انتشار گزارشی ادعاهای سیاسی پادمانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران را تکرار کرد و مدعی شد: ایران هنوز پاسخ‌ های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در ۳ سایت اعلام‌ نشده که به نظر می‌ رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌ هاست در حال بررسی آن‌ هاست، ارائه نکرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز این بیانیه را غیرسازنده توصیف و به این کشورها توصیه کرد به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.

پربیننده ترین خبرها