چرا آمریکایی ها اصرار دارند که روسیه را به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین بکشانند؟

چرا آمریکایی ها اصرار دارند که روسیه را به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین بکشانند؟
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 13:54

این روزها مقامات آمریکایی بارها ادعا کرده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد این در حالی است که کرملین و مقامات روس بارها تأکید کرده‌اند که مسکو فقط بر اساس دکترین نظامی خود از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

العالم - تحلیل روز

روزنامه نیویورک تایمز در تازه ترین شماره خود (دیروز شنبه) بار دیگر ادعاهای مقامات آمریکایی را تکرار کرد مبنی بر اینکه رئیس جمهور روسیه احتمالا از سلاح هسته‌ای تاکتیکی شاید در رزمایشی در آب‌های دریای سیاه یا اقیانوس منجمد شمالی یا در خاک اوکراین استفاده خواهد کرد.

مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند هیچ مدرکی دال بر اینکه پوتین قصد انتقال سلاح هسته‌ای یا آزمایش هسته‌ای داشته باشد در دست نیست؛ آنها ادعا کرده اند که رئیس جمهور روسیه در واکنش به "شکست های اخیر نیروهای روسی" در اوکراین، در فکر نوعی از آمادگی نظامی مضاعف است.

اما کرملین در پاسخ به این ادعاها تصریح کرده است که روسیه فقط بر اساس دکترین نظامی خود از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری "ریانووستی" روسی به نقل از الکساندر لوکاشینکو، رئیس جمهور بلاروس گفته است: "بشریت در آستانه ورود به جنگ هسته‌ای است، واشنگتن پای اروپا را هم به جنگ با روسیه در خاک اوکراین خواهد کشاند"

اینهمه لجاجت و پافشاری آمریکا بر این مواضع، یادآور روزهای آغازین عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ در آن زمان هم کاملا روشن بود که امریکا به دنبال آغاز جنگ است.

لذا تمام رسانه ها و مقامات خود را برای این منظور به کار گرفت تا اروپایی‌ها را به سمت کشمکش با روسیه سوق داده و آن را از طریق تحرکات اضافی ناتو در مرزهای روسیه، رو در روی این کشور قرار دهد.

همین حقیقت در مورد اوکراین هم مصداق دارد زیرا رئیس جمهور این کشور از قبل از آغاز عملیات روسیه در اوکراین، لباس رزم پوشیده بود.

امروز هیچ بعید نیست که آمریکا روسیه را وادار به استفاده از سلاح هسته‌ای و لو در حد رزمایش کند؛ این کشور عملا با ارسال سلاح پیشرفته به اوکراین و تحریک اروپایی‌ها به این کار و بهره‌برداری از روحیه هیجانزدگی زلنسکی – که پس از عقب نشینی نیروهای روسیه سقف انتظارات خود را بالا برده و اعلام کرده است که تا زمان خروج نیروهای روس از بقیه خاک اوکراین و بازپس گیری کریمه، جنگ ادامه می یابد – مقدمات جنگ هسته‌ای را فراهم می کند.

اما چرا آمریکا آنهم دقیقا در این مقطع زمانی دست به چنین ماجراجویی می زند و جهان را در معرض خطر جنگ هسته‌ای ویرانگر قرار می دهد؟!

از زمان حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی و وقوع جنگ سرد بین این کشور و آمریکا، روسیه برای آمریکایی ها یک عقده بوده است، لذا بدیهی است که امریکا دیر یا زود برای نابودی این کشور یا جلوگیری از رشد اقتصادی، تسلیحاتی و علمی و در نهایت فروپاشی کامل روسیه وارد عمل خواهد شد.

در این بین اوکراین بهترین بهانه و فرصت برای تحقق این هدف است و اروپا پرچمدار این جنگ و دومین وارث عواقب چنین جنگی پس از اوکراین و روسیه خواهد بود و انتظار می رود که آمریکا با دمیدن هر چه بیشتر در آتش این جنگ، روسیه را به سمت استفاده از سلاح هسته ای سوق خواهد داد.

آمریکا تصور می‌کند با کشاندن روسیه به سمت استفاده از سلاح هسته‌ای، باعث انزوای این کشور و جدا شدن آن از دیگر کشورها به خصوص چین می شود مخصوصا که تحریم های اقتصادی آمریکا علیه این کشور نه تنها به نتیجه نرسیده‌اند بلکه با افزایش بی سابقه قیمت نفت و گاز در جهان، ارزش روبل روسیه افزایش یافته است. کما اینکه استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای بهانه لازم برای استقرار سلاح کشتار جمعی در اوکراین را در اختیار آمریکا و اروپا قرار می دهد.

در هر حال بازی که آمریکا شروع کرده است، برای کل جهان به شدت خطرناک است، مدودف، معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به همین مضمون گفته است: آنها با خوش خیالی این حقیقت بدیهی را فراموش کرده اند که هر گونه فروپاشی یک قدرت هسته‌ای همیشه مثل بازی شطرنج با مرگ است و این بازی فقط با نابودی بشریت به پایان می رسد.

پربیننده ترین خبرها