هشدار نظامی روسیه به اوکراین در باره تصرف کریمه

هشدار نظامی روسیه به اوکراین در باره تصرف کریمه
دوشنبه 28 شهريور 1401 - 19:22

سخنگوی کرملین با اشاره به "شبه جزیره کریمه" به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک روسیه، تاکید کرد: هرگونه ادعا نسبت به خاک روسیه از جمله کریمه، "پاسخی درخور" دریافت خواهد کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه در گفت‌و گو با رسانه‌ها افزود: روسیه استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته است. آن‌ها برای حفظ امنیت خود از مسکو تقاضای کمک کرده بودند و روسیه نیز به درخواست آن‌ها پاسخ داده است.

وی این سخنان را در واکنش به اظهارات اخیر "میخائیلو پودولیاک" مشاور رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر نیاز کی‌یف به موشک‌های دوربرد غربی‌ها برای هدف گیری مواضع روسیه در شبه جزیره کریمه بیان کرد.

اسپوتینک نیز در گزارشی از صحبت‌های سخنگوی کرملین، نوشت: وی همچنین ادعاهای اوکراین در مورد قتل عام در شهر "ایزیوم" در شرق اوکراین را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که کی‌یف سعی دارد مسکو را مقصر جلوه دهد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تصریح کرد: این همان سناریویی است که در "بوچا" نیز به کار برده شد. این یک دروغ است و ما برای اثبات حقیقت مقابله می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که تمامی مناطق پایتخت از نیروهای روسیه پس گرفته‌ شده است. در این میان انتشار تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر "بوچا" که اجساد سوخته و قربانیان در گورهای دسته جمعی، مردگان نیمه ‌پوشیده در گورهای کم عمق، اجساد در حیاط یک خانه و افراد کشته شده با دست‌های بسته‌ را نشان می داد، جهان را بهت‌زده کرد.

با انتشار این تصاویر، رسانه‌های غربی مدعی شدند که نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند و در مقابل کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد.

هفته گذشته اوکراین‌ها مدعی شدند که پس از عقب نشینی نیروهای روسی از منطقه خارکیف، گورهایی دسته جمعی در شهر ایزیوم کشف شده و به گفته مقام‌های اوکراین تاکنون بیش از ۴۰۰ جسد از این گورها تجسس شده است.

اسپوتنیک در ادامه نوشت: وزارت دفاع روسیه بارها نسبت به برنامه کی‌یف با حمایت رسانه‌های غربی برای اتهام زنی‌ها به روسیه در زمینه جنایات جنگی مانند بوچا، هشدار داده است.

بنابر این گزارش، مسکو، نیروهای اوکراینی از جمله گروه‌های نئو نازی اوکراین را مسئول بمباران و کشتار بوچا می‌داند.

پربیننده ترین خبرها