کشورهای عربی به دنبال بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب

کشورهای عربی به دنبال بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 13:51

دستیار دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای عربی برای اعاده انسجام خود، به دنبال بازگرداندن سوریه به این اتحادیه هستند.

العالم - سوریه

«حسام زکی» دستیار دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی درباره بازگشت سوریه به این اتحادیه تصریح کرد که تمایل برای بازگشت دمشق به اتحادیه تنها از سوی الجزائر مطرح نیست و کشورهای عربی دیگری نیز خواستار تحقق این مسئله هستند.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، زکی ضمن اشاره به این موضوع که در عمل هنوز موانعی بر سر راه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد، تاکید کرد: الجزائر هرگز بازگشت دمشق برای بازیابی جایگاهش در اتحادیه و شرکت در نشست سران کشورهای عربی را شرط نکرده است.

وی در بیانیه خود گفت: «حضور سوریه در اتحادیه عرب یک شرط الجزائری نبود، اما الجزائر نیز از آن حمایت کرد؛ با این آرزو که نشست آتی سران عرب شاهد حضور دمشق برای بازگرداندن نوعی از انسجام عربی باشد که اکنون وجود ندارد».

دستیار دبیرکل اتحادیه عرب افزود: احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه در جریان سفرش به الجزائر وقت زیادی را در این مورد صحبت کرد و رایزنی‌هایی صورت گرفت؛ نتیجه این شد که هنوز زمان بازگشت سوریه به اتحادیه فرا نرسیده و این موضوع نیازمند اجماع است.

این در حالی است که «رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزائر تاکید کرده بود که رهبری سوریه هرگز خواهان به تعویق انداختن اجلاس سران کشورهای عربی یا ارائه شروط خاصی برای آن نبوده است؛ بلکه به خاطر نگرانی‌ها از موفقیت این اجلاس، نمی‌خواهند موضوع سوریه به بخشی از نگرانی‌های اعضای حاضر تبدیل شود.

پیش از این وزیر امور خارجه الجزائر در سخنان خود مدعی شده بود که غیبت سوریه از نشست‌های سران کشورهای عربی به خواست خود این کشور بوده و چنین تصمیمی از سوی اتحادیه عرب اتخاذ نشده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها