دیدار السودانی با شماری از نمایندگان پارلمان عراق

دیدار السودانی با شماری از نمایندگان پارلمان عراق
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 18:10

یک منبع پارلمانی خبر داد که نامزد چارچوب هماهنگی برای نخست وزیری عراق، با نمایندگان پارلمان این کشور دیدار کرد و برنامه‌های دولت خود را شرح داد.

العالم - آفریقا

محمد شیاع السودانی نامزد کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) برای نخست وزیری عراق بعد از ظهر امروز سه‌شنبه با بیش از 60 نماینده پارلمان این کشور دیدار کرد.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از یک منبع پارلمانی گزارش داد که این نشست در ساختمان پارلمان عراق برگزار شد تا السودانی برنامه‌های کابینه خود را شرح دهد.

این منبع گفت که السودانی همچنین در این دیدار، برنامه‌های خود را برای نحوه اداره مرحله آینده، در صورت انتصاب به عنوان نخست وزیر شرح داده است.

در همین ارتباط، چارچوب هماهنگی شامگاه گذشته (دوشنبه) با حضور السودانی، نشست برگزار کرد. در این نشست که با حضور همه رهبران این کمیته برگزار شد، آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چارچوب هماهنگی در این نشست، بار دیگر اعلام کرد که تنها نامزدش برای نخست وزیری، محمد شیاع السودانی است و هر گونه شایعه تغییر وی را رد کرد.

اعضای این کمیته در پایان، آمادگیهای لازم برای از سر گیری مجدد فعالیت پارلمان و انجام وظایف آن بر مبنای قانون اساسی را بررسی کردند.

در همین ارتباط، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» روز گذشته خبر داد که«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر موافقت کرده است با هیأت سه‌جانبه تشکیل شده از سوی گروه‌های سیاسی عراق شامل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند.

همانطور که انتظار می‌رفت، عراق پس از برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی (علیه السلام)، تحرکات سیاسی برای تشکیل دولت جدید در سایه اختلاف موجود میان احزاب سیاسی بخصوص ائتلاف «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) و «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر را آغاز کرد.

جریان صدر در ماه اخیر با اشغال ساختمان پارلمان به دست طرفداران خود، مانع تشکیل جلسات جهت تداوم روند سیاسی بعد از انتخابات و در نتیجه تشکیل دولت جدید شده است. هرچند که رهبر جریان صدر،کناره‌گیری از سیاست را اعلام کرده، اما عملا هنوز در صحنه سیاسی این کشور حضور دارد. منابع رسانه‌ای دیروز اعلام کردند که یک هیأت شامل گروه‌های سیاسی مختلف به ریاست «هادی العامری» آماده دیدار با سید مقتدی الصدر شده است.

اسکای نیوز هم از نشانه‌های مثبت از سوی رهبران جریان صدر در خصوص این طرح ابتکاری شرط تحقق همه خواسته‌های سید مقتدی الصدر خبر داد و مدعی شد: «لغو نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری و معرفی نامزدی که اعتماد صدری‌ها را جلب کند یا حتی تمدید نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی، نیز روی میز گفت‌وگو قرار دارد، البته اگر الصدر این شرط را طرح کند».

در ادامه این گزارش آمد بود: «الصدر یقین پیدا کرده که اجرای پروژه‌اش یعنی تشکیل دولت اکثریت ملی در این دور انتخاباتی امکان‌پذیر نیست، لذا معتقد است که باید پس از برگزاری انتخابات جدید برای آن تلاش کند. در چنین فضایی نیروهای سنی و کُرد مخالفتی با هیچ نامزد شیعی مورد توافق چارچوب هماهنگی و جریان صدر ندارند».

فارس

پربیننده ترین خبرها