نیروی هوایی ارتش برای اولین بار از «پهپاد بهروز» رونمایی کرد + جزئیات و تصاویر

نیروی هوایی ارتش برای اولین بار از «پهپاد بهروز» رونمایی کرد + جزئیات و تصاویر
شنبه 2 مهر 1401 - 17:49

پهپاد آموزشی بهروز صبح امروز شنبه دوم مهرماه برای اولین‌ بار در نمایشگاه اقتدار هوایی نیروی هوایی ارتش به نمایش عموم درآمد.

العالم - ایران

نمایشگاه اقتدار هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه دوم مهر ماه با حضور امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ دوم خلبان بهمن بهمرد فرمانده پایگاه یکم شکاری تهران و جمعی از فرماندهان و افسران نیروی هوایی ارتش در پایگاه یکم شکاری شهید لشکری تهران افتتاح شد.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه مذکور، تعدادی از غرفه‌های نیروی هوایی ارتش نیز در این نمایشگاه حضور دارند. یکی از این غرفه ها مربوط به دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه شهید ستاری نهاجا، فعالیت در حوزه پهپادی است. در این راستا، «پهپاد آموزشی بهروز» در حاشیه نمایشگاه اقتدار هوایی نیروی هوایی ارتش صبح امروز شنبه دوم مهرماه برای اولین‌بار در نمایشگاه اقتدار هوایی نیروی هوایی ارتش به نمایش درآمد.

پهپاد بهروز چه ویژگی‌هایی دارد؟

پهپاد بهروز یک پرنده بدون سرنشین آموزشی با قابلیت توسعه به ماموریت چند منظوره تاکتیکی است. این پرنده چند منظوره می تواند علاوه بر آموزش خلبانی پرنده های بدون سرنشین به‌عنوان پهپاد تاکتیکی با انجام ماموریت های شناسایی برد نزدیک، متوسط و هدف های متحرک سرعت پایین، مرزبانی، جستجو و امداد، جنگل بانی و ارزیابی خسارات حوادث مورد استفاده قرار گیرد.

طول بدنه این پهپاد، 2.30 متر، عرض بال، 4.50 متر و ارتفاع آن نیز 1.20 متر است. سقف پرواز پهپاد بهروز 12 هزار پا، بیشینه سرعت آن 210 کیلومتر بر ساعت، سرعت کروز آن 149 کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد پروازی آن نیز 200 کیلومتر تخمین زده می‌شود. همچنین، مداومت پروازی پهپاد بهروز نیز 6 ساعت اعلام شده است.

پهپاد بهروز در بیشترین وزن خود هنگام برخاست 65 کیلوگرم وزن داشته و حداکثر وزن محموله ای که می تواند حمل کند نیز 22 کیلوگرم است.

چرا پهپاد آموزشی نیروی هوایی ارتش، بهروز نامیده شد؟

پهپاد آموزشی بهروز به یاد سرهنگ خلبان مرحوم بهروز نقدی‌بیک از خلبانان فقید نیروی هوایی ارتش به نام بهروز نامگذاری شده است. مرحوم نقدی‌بیک توانست با هوش و استعداد بالای خود نقش مهمی در احیا و به‌کارگیری جنگنده‌های میراژ نیروی هوایی ارتش ایفا کند.

این مهم در حالی صورت گرفت که هیچ‌گونه آموزشی برای جنگنده‌های میراژ- F1 در داخل کشورمان وجود نداشت و مرحوم نقدی‌بیک توانست با فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی خود این نوع از جنگنده را عملیاتی کرده و از رهگذر ماموریت‌ها و برحسب تجربیات خود، کتاب آموزش پرواز با این جنگنده را تالیف کرد.

فیلم

تست پرواز جنگنده میراژ- F1 توسط مرحوم بهروز نقدی بیک

همچنین، مرحوم بهروز نقدی‌بیک نخستین خلبانی است که توانست جنگنده میراژ- F1 را به پرواز دربیاورد و به وی لقب «پدرخوانده» میراژ را دادند.

به گزارش فارس، سرهنگ خلبان بهروز نقدی‌بیک شامگاه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ و در بیمارستان بقیة‌الله(عج) تهران، دار فانی را وداع گفت و پیکرش 27 بهمن ماه همان سال در دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش تشییع و روانه خانه ابدی شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها