احیای حقوق دریایی لبنان با سلاح مقاومت

احیای حقوق دریایی لبنان با سلاح مقاومت
دوشنبه 4 مهر 1401 - 15:40

تعیین مرزهای دریایی لبنان با رژیم اشغالگر مرحله حساسی را پشت سر می‌گذارد.

العالم- تحلیل روز

روز گذشته دیوید شنکر، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به آن اشاره و تأکید کرد که لبنان با تعیین مرزهای دریایی تقریبا صد درصد از آنچه را که خواسته بود در توافق دریایی به دست آورد، با این حال، نقاط اختلاف کوچکی وجود دارد که به راحتی می‌توان بر آنها فائق آمد.

سخنان ملایم شنکر نقطه عطفی در سراشیبی سقوط رژیم موقت اسرائیل است که بر لبه تیز پرتگاه قرار دارد. در حالی‌که وضعیت رژیم صهیونیستی با سرعت تنش‌زا می‌شود یائیر لاپید، نخست‌وزیر آن نشستی با رهبران امنیتی و سیاسی برای بررسی مذاکرات دریایی با لبنان و چشم‌انداز آن برگزار کرد.

برگزاری نشست فوق‌العاده حاکی از وخامت شرایط بحرانی است که این رژیم در ان قرار دارد؛ رژیمی که پایه‌ها آن را مصادره، اشغالگر و سرقت تشکیل داده است.

این نشستی که به درخواست لاپید برگزار شد، با توجه به اهمیتش، در آن نفتالی بنت،( نخست‌وزیر جایگزین)، بنی گانتز (وزیر امنیت داخلی) و آویو کوخاوی( رئیس ستاد مشترک ارتش) و نیز رئیس موساد و برخی از مقامات امنیتی حضور داشتند و در آن برای آمادگی رای مرحله سرنوشت‌ساز دربازه تعیین مرزها بسترسازی شد. به گزارش تلویزیون عبری‌زبان (کان)، این نشست بعد از رایزنی‌های گسترده هفته گذشته در نیویورک برگزار شد.

دیوید شنکر در نشست هیئت‌های لبنانی و اسرائیلی خاطرنشان کرد اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به دولت لبنان برای امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریای جنوبی چراغ سبز نشان داد. شنکر گفت: طبق اطلاعات من، لبنان با تعیین مرزهای دریایی تقریبا صد درصد از آنچه را که خواسته بود در توافق دریایی به دست آورد، با این حال، نقاط اختلاف کوچکی وجود دارد که به راحتی می‌توان بر آنها فائق آمد، و این چیزی است که حزب‌الله به خاطر آن، دومین پیروزی الهی خود را اعلام خواهد کرد.

شنکر افزود که اسرائیل به دیپلماسی فرصت داده تا یکی از چالش‌های تعیین مرزها با لبنان از بین برود؛ گامی که سلاح حزب‌الله را از ارزش و اعتبار وجودی ساقط می‌کند و عرصه داخلی لبنان را مسئول رسیدگی به این موضوع می‌کند.

شایان ذکر است که اسرائیل از قدرت لبنان و سلاح مقاومت و اقدامات حزب‌الله برای گرفتن حقوق لبنان ولو با زور،هراس دارد، لذا این رژیم اشغالگر به تهدیدهای توخالی علیه دولت لبنان و نه حزب‌الله متوسل شده است. در همین راستا، بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل مدعی شد:‌ اگر تشدید تنش با حزب‌الله منجر به یک رویارویی نظامی شود لبنان متحمل خسارت عظیم خواهد شد. او گفت: با توجه به اینکه دولت لبنان تنها طرف مسئول فعالیت‌های حزب‌الله است در صورت تشدید تنش پیش از توافق بر سر سرنوشت دو میدانی گازی (کاریش و قانا)، فاجعه‌ای در انتظار لبنانی‌هاست.

ریاست جمهوری لبنان چندی پیش اعلام کرد که انتظار می‌رود تا پایان هفته پیشنهادی کتبی از سوی آموس هوخشتاین، میانجیگر آمریکایی برای تعیین مرزهای دریایی با اسرائیل دریافت کند و همه برکات سلاح مقاومت را داشته باشد.

پیروزی واقعی در سلاح مقاومت و عزم مبارزان مقاومت برای بازپس گیری تمام حقوق لبنان است که رژیم اشغالگر در تلاش برای سرقت آنهاست.

پربیننده ترین خبرها