رئیس کمیته ملی شکست محاصره یمن در گفتگو با العالم:

رویکرد واقعی برای لغو محاصره یمن وجود ندارد/ بحران نفتی، ملت یمن را در تنگنا قرار داده است/ بحران غذا برای 20 میلیون نفر

رویکرد واقعی برای لغو محاصره یمن وجود ندارد/ بحران نفتی، ملت یمن را در تنگنا قرار داده است/ بحران غذا برای 20 میلیون نفر
سه شنبه 5 مهر 1401 - 22:10

رئیس کمیته ملی شکست محاصره یمن با اشاره به اعمال انواع محاصره علیه ملت یمن اعم از زمینی و هوایی و دریایی در زمان تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی به یمن گفت: در حال حاضر ،‌ هیچ رویکرد واقعی برای لغو محاصره یمن وجود ندارد.

العالم - یمن

«عبدالله شعبان» سه شنبه شب در گفتگو با برنامه «ضیف و حوار» که از شبکه خبری العالم پخش می شود،‌ گفت: محاصره یمن در سه بخش اساسی صورت گرفت، بخش اول، محاصره هوایی بود که شامل ممنوعیت پرواز در همه فرودگاه های یمن به ویژه فرودگاه هایی بود که تحت سلطه دولت صنعاء بود. این ممنوعیت همانطور که می دانید،‌ پیامدهای بسیاری دارد.

وی افزود: بخش دوم محاصره یمن، محاصره دریایی بود که اصلا انتظار آن را نداشتیم، این بخش غذا و دارو و زندگی مردم یمن را تحت الشعاع قرار داد. این محاصره هم شامل محاصره فرآورده های نفتی و مواد غذایی و مواد شیمیایی و دارو بود. این نوع محاصره، خطرناک و نیز بسیار مؤثر بود.

شعبان اظهار داشت: نوع دیگر محاصره، محاصره زمینی بود، به گونه ای که بسیاری از گذرگاه ها و راه های ارتباطی میان یمن و کشورهای همسایه بسته شد. در این زمینه هم شهروندان با مشکلات بسیار مواجه شدند و گاهی اوقات برای خارج شدن از شهر و رفتن به یک منطقه ناچار به انتخاب کوه ها و دره ها می شدند و این در حد خود یک فاجعه بود.

هیچ پیشرفتی در زمینه کاهش محاصره یمن حاصل نشده است

رئیس کمیته ملی شکست محاصره یمن با بیان اینکه آتش بس نظامی موجود است، گفت: هیچ پیشرفتی در زمینه کاهش محاصره یمن حاصل نشده است و صرفا هر دو یا سه روز در هفته یکی دو پرواز از طریق فرودگاه صنعاء انجام می شود که بسیار محدود است.

شعبان درباره وضعیت بندر الحدیده نیز گفت که اوضاع در این بندر مانند دوران آتش بس های سابق است و سازمان ملل سعی می کند تا کاری انجام دهد ولی ائتلاف متجاوز علیه آن وارد عمل می شود.

بحران نفتی، ملت یمن را در تنگنا قرار داده است

وی با اشاره به توقیف فرآورده های نفتی، گفت که بحران نفتی، ملت یمن را در تنگنا قرار داده است و هیچ گونه کاهشی در محاصره حاصل نشده و حتی رویکرد واقعی درجهت لغو محاصره صورت نگرفته است.

شعبان با اشاره به وجود برخی عوامل و اهرم های فشار سیاسی گفت که ائتلاف سعودی – اماراتی ، به دنبال به دست آوردن زمان بیشتر است و عامل بین المللی نیز بر آن تاثیر زیادی دارد و آن ها به علت جنگ روسیه و اوکراین خواهان به دست آوردن زمان بیشتر هستند و تلاش می کنند حتی الامکان از محاصره به عنوان اهرم فشار سیاسی برای بهره برداری از درد و رنج ملت یمن استفاده کنند.

کمبود غذا برای 20 میلیون نفر

رئیس کمیته ملی شکست محاصره یمن اظهار داشت که بیش از ۱۹ الی ۲۰ میلیون نفر از مردم یمن در آستانه گرسنگی هستند و این فاجعه انسانی برای جامعه یمن به شمار می رود که ائتلاف متجاوز عامل اساسی آن است.

شعبان درباره وضعیت بهداشتی و درمانی نیز گفت که صدها هزار نفر از بیماران یمنی در نتیجه محاصره با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کنند. مشکل کمبود دارو به ویژه داروهای شیمیایی وجود دارد و بخش سلامت و بهداشت از جمله بخش هایی است کحه بیشترین ضررها را متحمل شده است.

وی همچنین افزود که بسیاری از بیماران برای درمان بیماری خود نیاز به سفر به خارج از کشور دارند، ولیکن نتوانسته به خارج از کشور بروند و این مساله سلامت آنان را تحت الشعاع قرار می دهد.

روزانه به بیش از 20 پرواز از فرودگاه صنعا نیاز داریم اما حالا پروازی نیست

شعبان اظهار داشت: سفرهای تجاری و اقتصادی داریم که بسیار مهم است ، اما بسیاری از بازرگانان و فعالان اقتصادی در این سفرها با مشکلات زیادی مواجهند که به تجارت و توانایی هایشان ضربه می زند. موادی هستند که نمی توان آن از طریق دریا یا زمین وارد کرد بلکه فقط باید از طریق هوا وارد شوند. بسیاری از بازرگانان، مؤسسات تجاری و صنایع کوچک تعطیل شده اند و به همین دلیل هزاران کارگر بیکار شدند، ما سه میلیون مهاجر داریم که از طریق صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی رشد فرزندان خود را می بینند. اگر فقط 20 درصد از آنها قصد بازگشت به کشور از طریق فرودگاه صنعا را داشته باشند، به 20 پرواز در روز نیاز دارند. در گذشته روزانه 32 پرواز داشتیم اما حالا پروازی نیست، حتی سازمان ملل متحد نیز متاسفانه کاری در این زمینه انجام نداده است. متأسفانه تحریم هوایی و بنادر به ویژه بندر الحدیده، فاجعه انسانی واقعی را در کشور رقم زده است.

رئیس کمیته ملی شکست محاصره یمن افزود: جلوگیری از ورود مواد غذایی و کشتی ها به کشور خسارات تجاری را برای همه اقشار جامعه حتی کشاورزان به دنبال داشته است. بخشی از مشتقات نفتی یا موادی مانند کود و مواد شیمیایی وارد نمی شود، آنهم به این بهانه که شیمیایی است و استفاده دو گانه دارد. حدود 300 قلم کالا هست که ورود آنها به کشور ممنوع است، حتی ابزارها و لوازم کشاورزی تحریم شده است ، این به معنای تحریم امنیت غذایی است، این محاصره ای سیستماتیک برای نابودی جامعه یمن است، محاصره بنادر از نظر اقتصادی بر فعالیت بازرگانان تأثیرگذار است و باعث توقف فعالیت آنان می شود.

وی افزود: بسیاری از مردان میانسال و مسن بیکار شده اند، بسیاری از موسسات تجاری تعطیل شده است، هزاران کارگر اخراج شده اند، بخش های دیگر نیز زیان دیده اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که از بحران مشتقات نفتی تاثیر پذیرفته، بخش بهداشت و درمان است، 4000 مرکز درمانی در کشور ضربه خورده و حتی قادر به روشن کردن یخچال‌ها و کولرهای سردخانه‌ ای برای خنک کردن محلول‌های پزشکی نیستند. دستگاههای رشد نوزادان نارس کار نمی کند، به همین دلیل بسیاری از نوزادان جلوی چشم ما جان خود را از دست دادند، تاخیر در ورود مشتقات نفتی به کشاورزی نیز ضربه می زند و منجر به نابودی کشاورزان یمن می شود. انتقال بانک مرکزی نوعی محاصره است که به فلج شدن بسیاری از مؤسسات دولتی انجامید. فعالیت موسسات اقتصادی که کالا با قیمت ارزان وارد می کردند ، به خاطر افزایش نرخ ارز و اینکه نمی توانند با خارج تعامل داشته باشند، متوقف شد.

رئیس کمیته ملی شکست محاصره یمن گفت: اعمال فشارهای سیاسی از سوی آمریکاییها و بریتانیایی ها و پول هایی که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان و امارات خرج می کنند، ‌موجب شده است که سازمان ملل کارایی لازم را نداشته باشد و نتواند نقش موثر و مفیدی ایفا کند.

شعبان اظهار داشت : متاسفانه بسیاری از سازمان ها ، تحت تاثیر عوامل سیاسی هستند اگر چه بسیاری از سازمان ها هم تلاش می کنند که نقش انسانی را حتی الامکان ایفا کنند ، اما این ایفای نقش محدود است.

دولت صنعاء در محاصره است

وی گفت : دولت صنعاء در محاصره است ، بانک مرکزی فلج و تحت سلطه است و اقتصاد بیمار است و انتقال نفت صفر است و دولت صنعاء با ۹ درصد از بودجه کل دولت زندگی می کند و ۹۱ درصد آن از طریق نفت تغذیه و تامین می شود.

وی اظهار داشت : اعضای کمیته ملی شکست محاصره یمن تلاش می کند تا در حد امکان صدای خود را به گوش جهانیان برساند. ما تلاش می کنیم تا پیام های خود را از طریق گزارش ها به سازمان های سیاسی و سازمان ملل برسانیم.

وی افزود: خواسته ما این است که یک پرونده قانونی کامل تشکیل شود تا وضعیت محاصره یمن را در نهادهای بین المللی پیگیری و دنبال کنیم. ما می خواهیم آتش بس را به صلح واقعی تبدیل کنیم.

شعبان درباره موضوع بازسازی نیز گفت : با اولین مسئله ای که مواجه می شویم ارزیابی خسارات است، این خسارات ثابت می کند که جامعه ویران شده است، اعم از مادی و معنوی که بسیار ویرانگر است. مثلا وقتی مشتقات نفتی وارد نمی شود ، فعالیت مراکز پزشکی متوقف می شود و کودکان می میزند، این مساله تاثیری منفی بر همه اعضای خانواده دارد.

وی خاطرنشان کرد: این یکی از مهمترین جوانب ارزیابی هر نوع بازسازی در جهان است. در بعد اقتصادی تحریم باعث توقف فعالیت تأسیسات حمل و نقل یا سایر بخش ها و بیکاری کارگران می شود، مثلا وقتی صد کارگر بیکار شوند و هر کارگر نا آور 5 نفر باشد این مساله بر 500 نفر تاثیرگذار است. تعداد قربانیان محاصره بسیار زیاد است، حدود 19 تا 20 میلیون نفر را به طرف گرسنگی سوق می دهد، سه یا چهار میلیون نفر به خاطر فروپاشی اقتصادی است، دو تا سه میلیون به خاطر فروپاشی بخش بهداشت، دو تا سه میلیون به خاطر توقف کشاورزی که حتی شاید پنج تا ده میلیون نفر باشد، این به معنای فلج کامل خانواده های یمنی است. متأسفانه از شرایط انسانی به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده می شود، لذا استمرار محاصره نوعی خباثت عربی از سوی همسایه ای است که اصلا انتظار نداشتیم با این شیوه با ما برخورد کند و بخواهد از مسائل انسانی به عنون برگ برنده سیاسی بهره برداری و از رنج مردم و محاصره آنان سوء استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها