زلنسکی در شورای امنیت: با رد همه پرسی روسیه تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال کنید

زلنسکی در شورای امنیت: با رد همه پرسی روسیه تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال کنید
چهارشنبه 6 مهر 1401 - 04:11

رئیس جمهور اوکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای جهان خواست همه پرسی اخیر روسیه در مناطق اشغالی ( اوکراین ) را به رسمیت نشناسند و تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال کنند.

العالم-اروپا

ولودیمیر زلنسکی سه‌شنبه‌ شب روسیه را به تحقیر منشور سازمان ملل متهم کرد و افزود مسکو به طور دائم تنش را تشدید می‌کند و هرگونه پیشنهاد برای گفت وگو را با «وحشیگری« جدید در میدان نبرد و تهدیدهای بزرگتر علیه اوکراین و جهان پاسخ می‌دهد.

وی اظهار داشت، روسیه درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تخلیه فوری نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و توقف اقدامات علیه تاسیسات هسته‌ای اوکراین را نادیده گرفت.

وی مدعی شد، این واقعیت یک بار دیگر ثابت می‌کند که روسیه به عمد جهان را در آستانه یک فاجعه هسته‌ای نگه می‌دارد.

زلنسکی روسیه را به باج گیری هسته‌ای متهم و ادعا کرد، تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به روایت مقامات و مبلغان مسکو تبدیل شده است.

وی اظهار داشت، هفته گذشته فرمول صلح اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کردم اما پاسخ روسیه به این راه حل واقعی، اعلام بسیج عمومی بود.

وی گفت، روسیه عمدا بسیج خود را بر روی مردم بومی مناطق تحت کنترل خود مانند کریمه متمرکز می‌کند و این (کشاندن آنها به میدان جنگ ) یک سیاست آشکار نسل کشی است.

زلنسکی برگزاری رفراندم «در سرزمین‌های اشغالی اوکراین» را اجرای یک شوخی آشکار توسط روسیه خواند و گفت به رسمیت شناختن این همه پرسی ساختگی، اجرای دوباره به اصطلاح "سناریوی کریمه" و تلاش دیگری برای الحاق خاک اوکراین به این معنی است که با رئیس جمهور روسیه چیزی برای گفت وگو وجود ندارد.

وی اظهار داشت، الحاق مناطق تصرف شده، نقض منشور ملل متحد به منظور سرقت قلمرو یک کشور دیگر و تلاش برای حذف هنجارهای حقوق بین‌الملل است.

رئیس جمهور اوکراین خواستار انزوای کامل روسیه،‌ تشدید تحریم‌های این کشور و دریافت کمک‌های دفاعی و مالی شد و افزود، اوکراین باید تضمین‌های شفاف و الزام آور قانونی برای امنیت جمعی دریافت کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها