العالم - زلال قرآن
برای اینکه حضرت حق سبحانه و تعالی علت العلل و مسبب الاسباب کل عالم است، برای هر امری علل و اسبابی مقرر فرموده که مجری محض و بی چون و چرای اراده او باشند. و از آنجا که به گواه فراز «إِنَّ اللَّـهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّـهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا» از آیه 3 سوره طلاق سر رشته تمام امور عالم بدست با کفایت اوست، پس چون او اراده کند حسب آیه 82 سوره مبارکه یس:
« إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»
ترجمه: (فرمان نافذ او چون اراده خلقت چیزی کند به محض اینکه گوید: «موجود باش» بلا فاصله موجود خواهد شد).
همه اسباب و علل مرتبط با آن امر خاص که تسلیم محض الهی هستند وارد عمل می شوند و اراده خداوند تبارک وتعالی را به انجام می رسانند، و بنده ای که به خدا توکل کند بطور قطع و یقین مشمول اراده و لطف و عنایت الهی قرارخواهد گرفت.