نتیجه اولین جلسه انتخاب رئیس جمهور در لبنان چه بود؟

نتیجه اولین جلسه انتخاب رئیس جمهور در لبنان چه بود؟
جمعه 8 مهر 1401 - 18:42

به دلیل وجود اختلافات عمیق میان احزاب پارلمانی که هرکدام راه خود را در پیش گرفته، پارلمان لبنان هنوز پرونده تعیین رئیس جمهور را به سرانجام نرسانده است.

العالم- نظرکده

به گفته برخی فعالان رسانه ای لبنان، ناکامی پارلمان در تعیین رئیس جمهور کشور دو دلیل دارد: دلیل راهبردی و دلیل تاکتیکی.

به گفته این فعالان خلأ قانونی انتخاب رئیس جمهور لبنان زاده اکنون نیست، بلکه این خلا قانونی از چندین دهه قبل به سبب اختلافات پایان ناپذیر میان قدرت های سیاسی و نماینده های پارلمانی آنها وجود داشته است.

فعالان رسانه ای لبنان اظهار داشتند که تمامی جناح های پارلمانی خواهان رئیس جمهوری هماهنگ با سیاست های خود هستند و هیچ‌یک حاضر به عدول از معیارهای مورد نظر خود نیستند.آنها تاکید کردند که در جلسه پارلمان نام هایی مطرح شد که در میان مردم لبنان شناخته شده نیستند و این مسئله نشان دهنده دخالت های مصرانه نهادهای اطلاعاتی کشورهای دیگر در روند انتخاب رئیس جمهور است.

فعالان رسانه ای لبنان تاکید کردند که رقابت مارونی های لبنان با یکدیگر بر سر قدرت، شکاف های عمیقی را میان احزاب سیاسی بر جای گذاشته است. آنها با اشاره به دخالت های سفیر عربستان که از پیش از انتخابات تا این لحظه در امور داخلی لبنان دخالت می کند، از رفتار برخی سفیران کشورهای عربی در لبنان انتقاد کردند. آنها این رفتار سفیر عربستان را نقض ساده ترین مقررات دیپلماتیک دانستند.

برخی رهبران احزاب لبنان نیز به نوبه خود بیان داشتند که نبیه بری رئیس پارلمان این کشور، وقتی فراخوان تشکیل جلسه برای انتخاب رئیس جمهور را داد، درواقع به وظیفه قانونی خود عمل کرد.

این رهبران افزودند که برخی از جریان های سیاسی در جلسه پارلمان رای سفید دادند، چرا که در تعیین رئیس جمهور جدید برای کشور جدی نبودند.

رهبران احزاب سیاسی لبنان تاکید کردند که با کاندیداتوری میشال معوض مخالفند زیرا او مجری سیاست های آمریکا در لبنان است. این رهبران خاطرنشان کردند که جریان آزاد و متحدان آن مثل حزب الله و جنبش امل، ترجیح می دهند که رئیس جمهور آینده کشور، فردی مستقل بوده و دخالت های خارجی بر عملکرد او تاثیر نگذارد.

رهبران احزاب سیاسی احتمال انتخاب رئیس جمهور دست‌کم تا یک ماه آینده را بسیار ضعیف دانستند.

پربیننده ترین خبرها