سید حسن نصرالله: هفته سرنوشت سازی در باره ترسیم مرزهای دریایی در پیش است/ ایران قوی تر از هر زمان دیگری است / عربستان سعودی 5 هزار تروریست به عراق فرستاد

سید حسن نصرالله: هفته سرنوشت سازی در باره ترسیم مرزهای دریایی در پیش است/ ایران قوی تر از هر زمان دیگری است / عربستان سعودی 5 هزار تروریست به عراق فرستاد
شنبه 9 مهر 1401 - 17:41

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم گرامیداشت علامه سید محمد علی امین عالم فقید شیعیان لبنان در سخنانی از هفته سرنوشت ساز در باره ترسیم مرزهای دریایی در میان لبنان و فلسطین اشغالی سخن گفت.

العالم ـ لبنان

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز (شنبه) در در حالی در مراسم بزرگداشت، علامه سید محمد علی امین عالم فقید شیعیان لبنان در شهرک «شقرا»، سخنرانی کرد که «دورتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان، امروز طرح پیشنهادی واشنگتن در خصوص حل و فصل تنش مرز دریایی میان لبنان با رژیم صهیونیستی را به رئیس‌جمهور لبنان داد و حزب‌الله نیز پیش از این اعلام کرده بود که منتظر پاسخ آمریکاست تا اقدام مقتضی را در پیش گیرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنان امروز خود گفت که در دو بخش قرار است سخنرانی کند، در بخش اول به مقام و بزرگداشت علامه سید محمد علی امین خواهد پرداخت و در بخش دوم درخصوص تحولات داخلی لبنان و منطقه سخن خواهد گفت.

وی افزود: در مراسم عالم بزرگی و جلیلی حضور داریم که خدا را از زمان کودکی‌اش شناخت و طبق خدا عمل کرد، عالم بصیر و حکیمی که ایمانش به خداوند در مواضع و زندگی‌اش تجلی یافت.

دبیرکل حزب الله لبنان در بیان مقام این عالم فقید شیعیان، گفت که او در خانواده‌ای عالم و زاهد رشد یافت و او از بازماندگان «سلف صالح» بود و زندگی و سخن و سلوک و علم‌اندوزی‌اش در راه اعتلای مفاهیم بزرگ اسلام بود. علامه محمد علی الامین به مقاومت، پیروزی ها و دستاوردهای آن افتخار می کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، در ادامه افزود: باید از درون کتب تاریخ، سرگذشت علما و جریان علم‌اندوزی در خاک لبنان و علمایی که از مناطق مختلف این کشور به جهان عرضه شده است، بیرون کشیده شده و استخراج شود، «همان‌گونه که نفت و گاز از بستر دریا و زیر زمین استخراج می‌شود.» سید حسن نصرالله در این جا به شکل کنایه به لزوم استخراج نفت و گاز به عنوان ثروت ملی لبنان در بستر دریا اشاره کرد.

وی تأکید کرد که بیشتر مطالبی که درباره تاریخ منطقه شام نوشته شده، تخیل و پیش‌فرض‌ها و تمایلات نویسنده بوده است.

سید حسن نصرالله افزود: «سید راحل از ابتدای ورود امام موسی صدر به لبنان با او وارد همکاری شد. در آن زمان دیدگاههای مختلفی در مورد امام موسی صدر به خصوص در بحث ورود یک عالم دینی به موضوعات اجتماعی و میزان آن وجود داشت. برخی به مجرد اینکه یک عالم دینی به مسائل عامه می‌پرداخت، مورد اتهامات مختلفی قرار می‌گرفت. برخی بودند که می‌گفتند عالم دینی باید صرفا به موضوع دین بپردازد و این یکی از دشواری‌های راه امام موسی صدر در زمان ورود به لبنان بود».

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد، علامه سید امین از روی بصیرت و حکمت در کنار امام موسی صدر ایستاد و برای آن نیز هزینه گزافی داد.

وی گفت: آرامشی که مردم به ویژه در جنوب لبنان دارند به خاطر تلاش رزمندگان مقاومت است. مقاومت همواره پیروزیها و دستاوردهای محسوسی را کسب کرده است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: کرامت و عزتی که لبنانی ها دارند با تلاش خودشان کسب شده است نه با شورای امنیت یا سازمان ملل متحد یا هیچ شخص دیگر.

سید حسن نصرالله همچنین در باره فلسطینیان گفت: ملت فلسطین از مذاکرات و اسلو مایوس شده اند و مقاومت در کرانه باختری، غزه و تمام مناطق ارتقا یافته است. فلسطینیان راهی جز مقاومت ندارند. پس از مایوس شدن فلسطینیان از مذاکرات، شاهد ارتقای مقاومت در فلسطین هستیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در باره ترسیم مرزهای دریایی اظهار داشت: پس از ماهها جهاد سیاسی ، عملی و اطلاع رسانی شاهد آن هستیم که امروز پیشنهاد درباره حوزه دریایی به روسای قوای سه گانه به طور مکتوب ارائه شده است.

وی افزود: ما در برابر یک هفته سرنوشت ساز در باره ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی قرار داریم. نتیجه خوب در پرونده مرزهای دریایی افق روشنی را در برابر مردم لبنان ایجاد خواهد کرد.

سید حسن نصرالله گفت: درصورتیکه پرونده ترسیم مرزها به نتیجه خوبی برسد ناشی از وحدت، همکاری و همبستگی ملی خواهد بود.

وی در باره جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور لبنان، گفت: این نشست جلسه مهمی بود و نتایج رای گیری حرف ما را ثابت کرد که گفته بودیم در لبنان ائتلاف سیاسی که اکثریت را داشته باشد، وجود ندارد. این جلسه ثابت کرد که نیروهای سیاسی در حال رایزنی هستند تا در نزدیک ترین زمان ممکن به انتخاب رئیس جمهور مبادرت کنند.

سید حسن نصرالله با بیان این که تحولات بین المللی را باید دنبال کنیم زیرا رویدادهای الان ممکن است چهره جهان را تغییر دهد، افزود: باید با حادثه غرق مهاجرین به عنوان یک جنایت برخورد شود و تحقیق قضایی و امنیتی جدی درباره جنایت غرق مهاجرین را خواستار شد.

داعش کارش به عنوان یک دولت دیگر تمام شده است

دبیرکل حزب الله لبنان در بخشی از سخنانش درباره تحرکات گروه تروریستی داعش نیز گفت: داعش به عنوان یک گروه کارش تمام نشده است بلکه کارش به عنوان دولت تمام شده است.

وی با بیان این که آمریکا بود که داعش را ساخت و از آن حمایت کرد، افزود: تلاش هایی برای احیای داعش در سوریه و عراق در جریان است.

ایران قوی تر از هر زمان دیگری است/ دهها شبکه ماهواره ای و رادیویی و صدها ارتش الکترونیک ایران را هدف قرار داده اند

دبیرکل حزب الله لبنان در باره وقایع ایران نیز گفت: ایران از زمان پیروزی انقلاب در معرض هدف قرار دارد.

وی با بیان این که هدف از تحریم ایران تحریک مردم علیه نظام اسلامی است، افزود: دهها شبکه ماهواره ای و رادیویی و صدها ارتش الکترونیک ایران را هدف قرار داده اند.

سیدحسن نصرالله گفت: وقتی که چند صد نفر علیه جمهوری اسلامی تظاهرات می کنند همه دنیا از آن حرف می زند ولی وقتی میلیونها نفر برای حمایت از نظام اسلامی راهپیمایی می کنند، دنیا ساکت است.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد، ایران قوی تر از هر زمان دیگر است به همین دلیل از این تظاهراتها تاثیر نمی پذیرد.

وی گفت: کسی نمی تواند بر جمهوری اسلامی ایران با آن رهبر عظیمش و مردم فداکارش غلبه کند. احمقها باید واقعیت اوضاع ایران را درست درک کنند.

سیدحسن نصرالله افزود: تحریک دائمی علیه ایران و نشان دادن آن به عنوان دشمن، اقدامی شیطانی و پروژه ای آمریکایی است.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران چیزی از ملتهای منطقه و مردم عراق نمی خواهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران جانش را می دهد تا عراق عزیز باشد در همین راستا در زمان سیطره داعش برای دفاع از عراق در صحنه حضور داشت.

عربستان سعودی 5 هزار تروریست به عراق گسیل کرد

سید حسن نصرالله در باره عملکرد عربستان خاطرنشان کرد، چگونه فراموش کنیم که عربستان سعودی 5 هزار تروریست را به عراق فرستاد.

وی افزود: هر شخصی که بگوید ایران دارای منویات استعماری است، دروغگو و نادان است. چگونه عراقیها فراموش کنند که ایران با آنان ایستاد و انبارهای سلاح و پولش را برای دفاع از عراق در برابر داعش گشود. انسان باید قدر نعمت را بداند و کفران نعمت نکند. جمهوری اسلامی ایران هیچ طمعی به نفت عراق ندارد.

آمریکا تا آخرین اوکراینی با روسیه می جنگد

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه در باره جنگ اوکراین گفت: آمریکا امروز تا آخرین اوکراینی با روسیه می جنگد.

دولت های آمریکا به خاطر قدرت ایران با پرهیز از جنگ مستقیم درصدد ایجاد آشوب در داخل هستند

سید حسن نصرالله همچنین تصریح کرد، پس از پیمان کمپ دیوید اگر ایران نبود امروز فلسطین و قدس و لبنان در چه وضعیتی بودند. ایران قدرتمند و عزتمند است و تشییع میلیونی و تاریخی شهید قاسم سلیمانی گواهی به این مدعاست.

وی افزود: دولت های آمریکا دریافتند که ایران قدرتمند است به همین دلیل علیه آن جنگ به راه نینداختند بلکه کوشیدند از داخل در این کشور آشوب ایجاد کنند.

پربیننده ترین خبرها