'عوض القرنی' مبلغ سعودی محکوم به اعدام کیست؟

'عوض القرنی' مبلغ سعودی محکوم به اعدام کیست؟
يکشنبه 10 مهر 1401 - 20:39

مقامات امنیتی عربستان عوض القرنی مبلغ معروف سعودی را در سپتامبر 2017 به اتهام همدلی با قطر و حمایت از اخوان المسلمین بازداشت کرده و به همراه برخی دیگر از مبلغان این کشور از جمله سلمان العوده و علی العمری به اعدام محکوم کردند.

العالم ـ عربستان سعودی

شیخ عوض القرنی یک مبلغ اسلامی و نویسنده و استاد دانشگاه سعودی است که تالیفات و نوشته ها و ویدئوها و برنامه های متعددی دارد که بر محبوبیت وی در عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و جهان عرب افزود.

القرنی در سال 1957 در منطقه عسیر به دنیا آمد. دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترای اصول فقه است.

او در دانشگاه محمد بن سعود در "ابها" تدریس کرده است؛ امروز این دانشگاه به دانشگاه ملک خالد معروف است.

او علاوه بر اصول فقه، تاریخ شریعت و اهداف شریعت نیز تدریس کرده است. همچنین به علل اختلاف فقها در بسیاری از مسائل شریعت نیز پرداخته است.

زندگی شخصی عوض القرنی

القرنی در یکی از توییت های خود اعلام کرد که 4 زن دارد و 17 نفر از اعضای خانواده اش از حافظان قرآن کریم هستند. همچنین تاکید کرده است که هیچ یک از همسران خود را از تحصیل و کار منع نکرده است و هنگامی که یکی از همسرانش در رشته اصول دین در دانشکده شریعت مدرک دکترا را دریافت کرد، القرنی در شبکه های اجتماعی پیام تبریک منتشر کرد.

واقعیت هایی درباره عوض القرنی

کارشناسان می گویند که القرنی "یکی از برجسته ترین رجال دینی در جنبش بیداری است"؛ این جنبش در دهه شصت و هفتاد میلادی در عربستان سعودی به عنوان شکلی مدرن از فعالیت اجتماعی و سیاسی اسلامی توسعه یافت.

القرنی به دلیل آنکه خواهان ایجاد تغییر سیاسی و پیوستن به جنبش بیداری شده بود، از سال 1994 تا 1999 تحت بازداشت بوده است.

قدرت گرفتن اخوان المسلمین خطری برای خاندان حاکم سعودی به شمار آمد؛ از این رو این خاندان در سال 2014 اخوان المسلمین را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد.

مقامات سعودی القرنی را در سپتامبر 2017 در کنار دیگر فعالان و مبلغان اسلامی وابسته به "جنبش بیداری" که از بزرگترین جریان های دینی این کشور به شمار می آید، بازداشت کردند.

یک دادگاه سعودی در مارس 2017 حساب القرنی در توئیتر را مسدود کرد؛ حال آنکه دو میلیون نفر حساب او را دنبال می کردند. این دادگاه القرنی را به نشر توییت هایی در راستای برانگیختن افکار عمومی و تاثیر بر ارتباط جامعه با رهبران کشور و نیز تاثیر بر روابط عربستان با دیگر کشورها متهم کرد.

القرنی همچنیین به پولشویی متهم شد. مقامات مصر به دنبال حمایت القرنی از جهاد در غزه او را به پولشویی و حمایت مالی از یک سازمان ممنوعه و جمع آوری کمک ها از خارج بویژه از انگلستان متهم کردند. این بحران راز عدم ورود مجدد القرنی به مصر پس از انقلاب بود تا آنکه در سال 2017 در عربستان بازداشت شد.

حساب "زندانیان آزادی بیان" که ویژه نقل اخبار بازداشت شدگان سعودی است، روز 6 سپتامبر 2018 تاکید کرد که دادستانی کل عربستان خواستار صدور حکم قتل تعزیری القرنی شد.

دستاوردهای القرنی

القرنی دستاوردهایی در عرصه تبلیغ و تالیف دارد؛ پایگاه الجسور که القرنی بر آن نظارت دارد یکی از همین دستاوردهاست که دروس دینی و علمی را به صورت صوتی و تصویری به هزاران مسلمان و دانشجو ارائه می دهد.

از جمله دستاوردهای القرنی می توان به نقش بزرگ او در دعوت اسلامی و NLP (برنامه ریزی عصبی زبانی) اشاره کرد، او عضو فدراسیون جهانی برنامه ریزی عصبی زبانی و رییس فدراسیون عربستان است و رئیس فدراسیون جهانی برنامه ریزی عصبی زبان به دست او اسلام آورد.

مساله فلسطین

القرنی مواضعی قاطع در قبال رژیم اشغالگر و مساله فلسطین دارد؛ او فتوایی جنجال برانگیز درباره یهودیان پس از اشغال سرزمین های عربی صادر کرد مبنی بر آنکه تمام دارایی های یهودیان در هر نقطه از جهان مباح است.

پربیننده ترین خبرها