نتایج اولیه انتخابات برزیل: لولا داسیلوا پیشتاز است

نتایج اولیه انتخابات برزیل: لولا داسیلوا پیشتاز است
دوشنبه 11 مهر 1401 - 00:35

انتخابات ریاست جمهوری برزیل ساعاتی پیش(عصر یکشنبه به وقت محلی) به پایان رسید و نتایج اولیه شمارش بخش کمی از آرا، حکایت از آن دارد که ایناسیو لولا داسیلوا سیاستمدار کهنه کار و رئیس جمهوری پیشین این کشور، نسبت به رقیب خود ژائیر بولسونارو پیشتاز است.

العالم-آمریکا

اگرچه تا این لحظه هنوز بخش اندکی از آرا شمرده شده ، اما در همین ابتدا، داسیلوا توانسته 51 درصد از آرای شمرده شده را به خود اختصاص دهد و فقط 37 درصد از این آرا به سود بولسونارو است.

اگرچه در انتخابات امروز ۱۱ نامزد برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری برزیل به رقابت پرداختند اما «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی از جناح راست افراطی و «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق (۲۰۰۳- ۲۰۱۱) از جناح چپ، رقبای اصلی برای کرسی کاخ «پلانالتو» (مقر ریاست جمهوری) هستند.

در پایان شمارش آرا درصورتی که هیچ از نامزدها نتوانند 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهند، دو نفری که بیشتری رای را به خود اختصاص داده اند راهی مرحله دوم انتخابات خواهند شد.

شمارش آرا درحالی در جریان است که در روزها و ماه های اخیر، نظرسنجی ها پیروزی «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق در دور نخست را پیش‌بینی می‌کند.

انتخابات امروز برزیل، مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخابات در ۳ دهه دموکراسی در این کشور محسوب می شود.

حدود ۱۵۶ میلیون برزیلی واجد شرایط برای رای دادن بوده اند هنوز مشخص نیست چه تعداد در انتخابات مشارکت کرده اند.

شهروندان برزیل در این انتخابات، علاوه بر رئیس‌جمهوری، همه اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم مجلس سنا و فرمانداران و قانونگذاران مجمع‌های هر ایالت را نیز انتخاب می‌کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها