در پاسخ به العالم؛

کنعانی: از تجدید دوره آتش بس در یمن حمایت می‌کنیم/ گام اصلی برای حل بحران یمن رفع محاصره و تحریم‌های ظالمانه علیه مردم این کشور است

کنعانی: از تجدید دوره آتش بس در یمن حمایت می‌کنیم/ گام اصلی برای حل بحران یمن رفع محاصره و تحریم‌های ظالمانه علیه مردم این کشور است
دوشنبه 11 مهر 1401 - 11:57

سخنگوی وزارت خارجه گفت: معتقدیم آتش بس یک گام است ولی وجه دیگری دارد و آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم یمن و ... است، آتش بس انجام شد اما بخش دوم به خوبی انجام نشد. قبلا گفته‌ بودیم پایداری آتش بس زمانی رخ می‌دهد که وجه دیگر یعنی رفع محاصره انجام و نظر طرف های یمنی تامین شود.

العالم _ ایران / سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۱ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار العالم درباره آتش بس در یمن، آزادی حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان و آزادی باقر نمازی و ... و همزمانی این‌ها اظهارداشت: در بحث یمن آتش بس و تحولات مرتبط با بحران یمن موضوع حائز اهمیتی است. مواضع ایران در این ارتباط صریح و رسمی و روشن بیان شده است.

وی افزود: جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بود و با حکمت و درایت می‌شد شاهد چنین جنگ خانمانسوزی در یمن نباشیم. بارها تاکید کرده ایم راهکار یمن سیاسی است نه نظامی. در مورد آتش بس هم کمک کننده برای شکل گیری روند مذاکرات برای حصول آتش بس بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه آتش بس یکی از راهکارهای طرح چهارگانه ایران برای حل و فصل سیاسی بحران بوده و هم جزو حامیان شکل گیری آتش بودیم، تاکید کرد: گفته ایم آتش بس به عنوان یک موضوع ذاتی مدنظر نیست و باید مقدمه‌ای باشد برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل گیری شرایط با ثبات و پایدار در این کشور و معتقد بودیم آتش بس یک گام است ولی وجه دیگری دارد و آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم یمن و ... است، آتش بس انجام شد اما بخش دوم به خوبی انجام نشد. قبلا گفته‌ بودیم پایداری آتش بس زمانی رخ می‌دهد که وجه دیگر یعنی رفع محاصره انجام و نظر طرف های یمنی تامین شود.

کنعانی با بیان اینکه ایران حتما از تجدید دوره آتش بس حمایت می‌کند و دوستان و طرف‌های مرتبط در یمن را به این مسیر تشویق می‌کند گفت: تصمیم گیر اساسی در یمن خود یمنی‌ها هستند و ایران به عنوان طرف علاقه‌مند به صلح در یمن دوستان خود را به این مسیر تشویق می‌کند. از ماموریت سازمان ملل و فرستاده آن در تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم ارتباط بسیار خوبی داریم و گفت‌وگوهایی هم انجام شده و ارتباط و گفت‌وگوها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک و حسن نیت طرف‌های درگیر در یمن باعث شود آتش بس در یمن برقرار و روند تکمیل گام بعدی یعنی رفع محاصره ظالمانه و ... منجر به برقراری ثبات دائمی در یمن بشود.

پربیننده ترین خبرها