همه در انتظار شرایط پس از پایان توافق آتش بس در یمن

دوشنبه 11 مهر 1401 - 15:19

دولت صنعاء تاکید کرد مخالف تمدید آتش بس نیست اما آتش بس صوری را نمی پذیرد.

العالم _ یمن

پس از شش ماه پایداری یمنی ها، توافق آتش بس سازمان ملل به گفته هانس گرونبرگ فرستاده این سازمان به یمن منقضی شد. گرونبرگ با این حال از همگان خواست آرامش را حفظ و از هرگونه اقدام تحریک آمیز تنش زا خودداری کنند.

گرونبرگ در حالی چنین موضعی گرفته که ائتلاف متجاوز سعودی توافقات پیشین آتش بس را بارها نقض کرده است، اقدامی که صنعاء را بر آن داشت تا برای پذیرش تمدید آتش بس شروطی تعیین کند.

یکی از این شروط که مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی جنبش انصار الله یمن آن را اعلام کرد، پایان فوری تجاوز و محاصره یمن است. وی در همین حال تهدید کرد که اگر تجاوز و محاصره ادامه یابد، صنعاء ساکت نخواهد ماند و همه فرودگاه ها و بنادر کشورهای متجاوز را زیر آتش خواهد گرفت.

شورای عالی سیاسی یمن همچنین از شرکت های نفتی مستقر در کشورهای عضو ائتلاف خواست این کشورها را ترک کنند تا از خطر دور بمانند.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد شرکت های نفتی که در امارات و سعودی کار می کنند، فرصت داده می شود این دو کشور را ترک کنند.

وی در توئیتی تهدید کرد اگر ریاض و ابوظبی بر محروم کردن ملت یمن از درآمدهایش اصرار کنند، آنها نیز از درآمدهایشان محروم خواهند شد.

عبد المجيد الحنش عضو هیئت مذاکره کننده یمن نیز گفت صنعاء مخالف تمدید آتش بس نیست اما آتش بس صوری را نمی پذیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها