اقدام بشردوستانه گارد ساحلی ترکیه؛ نجات جان 143 مهاجر

اقدام بشردوستانه گارد ساحلی ترکیه؛ نجات جان 143 مهاجر
سه شنبه 12 مهر 1401 - 17:33

گارد ساحلی ترکیه ده‌ها مهاجر را که توسط یونان عقب رانده شده بودند، از خطر مرگ در آب‌های مدیترانه نجات داد.

العالم - ترکیه

فرماندهی گارد ساحلی ترکیه روز سه شنبه از نجات جان شماری پناهجو که توسط نیروهای یونان به آب‌های ساحلی ترکیه رانده شده بودند، خبر داد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» فرماندهی گارد ساحلی در استان «ازمیر» در غرب ترکیه اعلام کرد که ۱۴۳ مهاجر غیرقانونی را در آب‌های ترکیه از خطر مرگ نجات داده است.

فرماندهی گارد ساحلی گفت: «این گروه از مهاجران در قایق‌های لاستیکی در سواحل ازمیر رها شده بودند که پس از اطلاع نیروهای گارد ساحلی ترکیه به منطقه اعزام شدند و آن‌ها را نجات دادند.»

ترکیه یک منطقه ترانزیت مهم برای پناهجویانی است که قصد عبور از اروپا برای شروع زندگی جدید را دارند.ترکیه بارها اقدام غیرقانونی یونان در عقب راندن پناهجویان را محکوم و اعلام کرده است که این اقدام‌ها جان مهاجران آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان را به خطر انداخته و نقض قوانین بین‌المللی است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یونان را به دلیل آزار و اذیت مهاجران در دریای اژه متهم کرد. اردوغان گفت: «بحران پناهجویان را نمی‌توان با غرق کردن قایق‌های آن‌ها و با ساختن دیوارها در مرزها حل کرد. زمان آن فرا رسیده که اروپا و سازمان ملل به این جنایات که جنایت علیه بشریت است، پایان دهند.»

اردوغان گفت: «از یونان انتظار داریم از سیاست‌های تحریک آمیز خود دوری و به درخواست‌های ما برای همکاری توجه کند.»

یونان نیز اغلب کشور انتخابی مهاجرانی است که از آفریقا و خاورمیانه فرار می‌کنند تا در اروپا زندگی بهتری داشته باشند. بسیاری از آنها از طریق ترکیه و گذرگاه دریایی باریک و خطرناک که ترکیه و یونان، دشمنان سنتی را از هم جدا می‌کند به یونان می آیند.

ترکیه بر اساس قراردادی در سال ۲۰۱۶ متعهد شد در ازای دریافت کمک مالی اتحادیه اروپا، شمار مهاجرانی که از سواحل خود خارج می‌شوند را کاهش دهد. بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد، آنکارا موافقت کرد در ازای دریافت ۶ میلیارد یورو برای حمایت از خدمات مرتبط با پناهجویان و وعده سفر بدون روادید به اتحادیه اروپا، جریان مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا را محدود کند.

یونان همچنین اعلام کرده که حصار مرزی شمال شرقی در مرز با ترکیه را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران از مرزهای ترکیه گسترش می‌دهد. ترکیه البته مدعی است که تروریست‌های «پ‌ک‌ک» تحت پوشش پناهجو در اردوگاه‌های یونان فعالیت دارند.

یک روزنامه ترکیه‌ای در همین زمینه مدعی شد که اردوگاه‌های پناهجویان در یونان مبدل به پایگاه تروریست‌های «پ‌ک‌ک» شده و اعضای آن از این مکان برای امور آموزشی و تبلیغی استفاده می‌کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها