نقص موشک بالستیک عامل انفجار در پایگاه کره جنوبی

نقص موشک بالستیک عامل انفجار در پایگاه کره جنوبی
چهارشنبه 13 مهر 1401 - 11:21

به دنبال انفجار در پایگاه هوایی شهر «گانگ‌نئونگ» کره جنوبی مشخص شد که نقص در موشک بالستیک شلیک شده این کشور عامل این اتفاق بود.

العالم - آسیا

نقص در یک موشک بالستیک کره جنوبی حین مانور با ایالات متحده عامل انفجار آن شد؛ موشکی که به تلافی پرتاب موفقیت آمیز موشکی کره شمالی بر فراز دریای ژاپن شلیک شد.

منابع خبری شامگاه سه‌شنبه (دیشب) از وقوع انفجاری در پایگاه هوایی «گانگ‌نئونگ» در کره جنوبی خبر دادند. یک مقام نظامی کره‌جنوبی پیشتر گفته بود که این انفجار یک حادثه بود اما از ارائه جزئیات بیشتر درباره این حادثه خودداری کرد.

انفجار در این پایگاه هوایی کره جنوبی در شرایطی رخ داد که کره شمالی پنجمین آزمایش موشکی خود را طی یک هفته اخیر انجام داد.

بنا بر گزارش‌ها، حالا مشخص شده که بروز نقص در یک موشک کره جنوبی عامل انفجار در پایگاه هوایی گانگ‌نئونگ این کشور بوده است.

بنا بر گزارش وبگاه اسرالیایی «نایو نیوز» (Nine News)، «انفجار و آتش‌سوزی متعاقب آن، ساکنان شهر ساحلی گانگ‌نئونگ را که قبلا از آزمایش‌های تسلیحات تحریک‌آمیز فزاینده توسط رقیب کره شمالی ناآرام بودند، وحشت زده و گیج کرد.

این رسانه ادامه داد: «نگرانی آنها از اینکه ممکن است این ناشی از یک حمله کره شمالی باشد زمانی افزایش یافت که مقامات نظامی و دولتی (کره جنوبی) برای چندین ساعت هیچ توضیحی در مورد این انفجار ارائه نکردند».

بعد از گذشت ساعت‌ها و انتشار برخی خبرها در شبکه‌های اجتماعی درباره احتمال بروز نقص در یکی از موشک‌های کره جنوبی، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی سرانجام درباره انفجار در این پایگاه هوایی توضیحاتی داد.

به گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی این انفجار تلفات جانی نداشته است؛ انفجاری که شامل یک موشک کوتاه برد هیومو-۲ بود که در داخل یک پایگاه نیروی هوایی در حومه شهر گانگ‌نئونگ سقوط کرد.

فیلم

«کوون سئونگ دونگ» یکی از قانونگذاران حزب حاکم و نماینده شهر گانگ‌نئونگ در پیامی در فیسبوک به شدت از عملکرد ارتش این کشور در قبال انفجار در این پایگاه هوایی انتقاد کرد.

این قانونگذار پارلمان کره جنوبی نوشت: «سیستم تسلیحاتی که با پول مالیات‌دهندگان ما کار می‌کند، مردم خودمان را تهدید می‌کند». این عضو پارلمان از ارتش خواست تا درباره ناکامی شلیک این موشک و انفجار متعاقب آن تحقیق کند.

کوون سئونگ دونگ همچنین از ارتش به دلیل عدم صدور اطلاعیه در مورد این موضوع انتقاد کرد و نوشت: «این یک پاسخ غیرمسئولانه بود. آنها حتی هنوز یک بیانیه مطبوعاتی رسمی هم صادر نکردند».

ارتش کره جنوبی چند ساعت پس از آن که کاربران فضای مجازی ویدیوهایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که نشان می‌داد یک گلوله نارنجی از شعله‌های آتش از منطقه‌ای در نزدیک پایگاه نیروی هوایی گانگ‌نئونگ بیرون می‌آمد، به نقص موشک اعتراف کرد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی همچنین خبر داد که درباره علت «پرواز غیرعادی» این موشک شلیک شده توسط ارتش کره جنوبی، در حال انجام تحقیقات است.

تنش‌ها در شبه جزیره کره بعد از آن بالا گرفت که کره شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد به سمت ژاپن شلیک کرد. به دنبال آن توکیو، سئول و واشنگتن به این اقدام واکنشی تند نشان دادند.

بر همین اساس، آمریکا و کره جنوبی در واکنش به موشک‌پرانی کره شمالی طی اقدامی مشترک ۴ فروند موشک سطح به سطح به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کردند.

پیشتر ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای گفت در این رزمایش موشکی، هر طرف ۲ فروند موشک از سامانه تاکتیکی ارتشی (ATACMS) شلیک کرد که با دقت به اهداف فرضی خود اصابت نمودند.

به گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی این رزمایش موشکی، توانایی سئول و واشنگتن برای بازدارندگی در برابر اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر از سوی کره شمالی را نشان داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها