مخبر: سطح مبادلات تجاری ایران و آذربایجان متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نیست

مخبر: سطح مبادلات تجاری ایران و آذربایجان متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نیست
پنج‌شنبه 14 مهر 1401 - 20:56

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران، کشور آذربایجان را برادر خود می‌داند و آماده است همکاری‌های فیمابین را در همه زمینه‌ها گسترش دهد، گفت: سطح مبادلات تجاری ایران و آذربایجان متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیست.

العالم - اروپا

محمد مخبر در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر در دیدار «علی اسدف» نخست‌وزیر آذربایجان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص توسعه همکاری‌های حوزه حمل و نقل با کشور آذربایجان تصریح کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش حمل و نقل وجود دارد و تهران مصمم به تقویت همکاری‌های خود با باکو است.

وی همچنین همکاری‌های حوزه حمل نقل را از محورهای اصلی روابط ایران و آذربایجان دانست و گفت: سند همکاری سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان نقش مؤثری در گسترش روابط فیمابین دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور توسعه تجارت ترجیحی برای افزایش حجم مبادلات را از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: در حال حاضر سطح مبادلات تجاری ایران و آذربایجان متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیست.

مخبر افزود: اشتراکات فرهنگی و دینی ایران و آذربایجان می‌تواند بسترساز تسریع در توسعه مناسبات فیمابین باشد و به تحقق اهداف و نتایج مورد نظر دو کشور در همکاری‌های تجاری کمک کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی، کشور آذربایجان را برادر خود می‌داند و آماده است همکاری‌های فیمابین را در همه زمینه‌ها گسترش دهد، افزود: مرزهای کشورهای همسایه برای ایران خط قرمز است و تهدید این مرزها پذیرفته نیست.

«علی اسدف» نخست وزیر آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به روابط صمیمانه و دوستانه میان رؤسای جمهور دو کشور گفت: این روابط صمیمانه می‌تواند مقوم مناسبات دو کشور و تسریع‌کننده برنامه‌ها برای گسترش روابط باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشن ۳۰ سالگی روابط دیپلماتیک تهران- باکو در آذربایجان خاطرنشان کرد: مرز ایران و آذربایجان به مرز برادری تبدیل شده و رئیس‌جمهور آذربایجان حمایت تهران از مرزهای این کشور را ارزشمند توصیف کرده است.

نخست وزیر آذربایجان همچنین از حمایت ایران برای انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران قدردانی و بر لزوم پیگیری جدی‌تر روند همکاری‌های فیمابین از سوی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.

گفتنی است دومین مجمع اقتصادی خزر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در مسکو در حال برگزاری است.

پربیننده ترین خبرها