دیدار سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پراگ

دیدار سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پراگ
پنج‌شنبه 14 مهر 1401 - 22:00

«علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ، «نیکول پاشینیان» رئیس جمهور ارمنستان، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و «میشل چارلز» رئیس شورای اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در شهر پراگ نشستی چهارجانبه برگزار کردند.

العالم - اروپا

نشست جامعه سیاسی اروپا با حضور بیش از 40 رهبر از جمله سران کشورهای عضو و غیر عضو اتحادیه اروپا امروز در پراگ برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این نشست، سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان، فرانسه و رئیس شورای اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

از سوی دیگر روسای جمهور ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

روزنامه «دیلی صباح» نوشت، در «یکی از مهم‌ترین دیدارها» میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» رئیس جمهور ارمنستان، معاهدات صلح باکو و ایروان به بحث گذاشته شد.

در این دیدار که در حاشیه نشست جامعه سیاسی اروپا انجام گرفت، عادی‌سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان نیز به بحث گذاشته شد.

گفتنی است؛ خبرها حاکی از این است که علاوه بر رهبران کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه، سران انگلستان، نروژ، اوکراین، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، ایسلند، کوزوو، لیختن اشتاین، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان و سوئیس نیز در این نشست حضور پیدا کرده اند.

گفته شده امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ایده برگزاری این نشست را در ماه مه (اردیبهشت) مطرح کرد. پیشنهاد ماکرون شامل اجرای یک تشکیلات سیاسی گسترده‌ و فراتر از اتحادیه اروپا در اروپا است.

هدف از تشکیل این نشست، بررسی بسیاری از موضوعات از جمله تأثیرات جنگ روسیه و اوکراین، امنیت و ثبات در قاره اروپا، انرژی، اقتصاد، تجارت، حمل و نقل، سرمایه‌‌گذاری و زیرساخت‌ها است.

پربیننده ترین خبرها