توییت های جدید و تشدید بحران در عراق + فیلم

جمعه 15 مهر 1401 - 12:55

پناه بردن به مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و رئیس کابینه اداره امور، تلاشی است برای مهار بحرانی که شعله های آن از نو در داخل عراق زبانه می کشد.

العالم - عراق

رهبران جریان صدر در توییتی اعلام کردند که همه گروه های مسلح از جمله "سرایا السلام"، شاخه نظامی این جریان به جزی نیروهای مستقر در استان صلاح الدین و به خصوص شهر سامرا، فعالیت خود را متوقف می کنند. آنها همزمان از مصطفی الکاظمی هم خواسته اند گروه های مسلح وابسته به قیس خزعلی، رهبر جنبش عصائب اهل حق را هم مهار کند.

خزعلی در پاسخ با انتشار توییتی اعلام کرده است که یک بار دیگر خواستار انحصار سلاح در دست دولت است و نیروهای امنیتی با هر اسم و عنوانی باید مطیع اوامر فرمانده کل نیروهای مسلح باشند. وی از همه دستگاه های امنیتی خواست در صورت ادامه اختلافات، تدابیر جدی و قاطعانه ای اتخاذ کنند. وی همچنین بر ضرورت اعمال حاکمیت بر همه بخش ها و گروه ها بدون هیچ استثنایی تأکید کرد.

این توییت ها محصول تشدید درگیری در استان بصره است؛ طی روزهای گذشته درگیری های شدیدی با استفاده از انواع سلاح ها بین یگان هایی از حشد الشعبی و عناصر مسلح ناشناس نزدیک مجموعه کاخ های دولتی – که مقر حشد الشعبی هم در آنجاست – درگرفته است که در آن، تعدادی کشته یا مجروح شدند.

این درگیری ها در اوج بحران سیاسی یک ساله کشور صورت گرفته است. گروه های سیاسی عراق در این مدت نتوانستند به رغم برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر گذشته، نخست وزیر و رئیس جمهور را انتخاب کنند. پس از برگزاری این انتخابات اعتراض های مختلفی به نتایج آن صورت گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها