احتمال خروج سامانه‌های موشکی آمریکا از امارات و عربستان در واکنش به اوپک

احتمال خروج سامانه‌های موشکی آمریکا از امارات و عربستان در واکنش به اوپک
جمعه 15 مهر 1401 - 12:53

سه نماینده دموکرات آمریکا قانونی را برای خاتمه حضور نیروها و سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در عربستان و امارات متحده عربی در واکنش به کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش ارائه کردند.

العالم - آمریکا

سه نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی در واکنش به کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش ارائه کردند.

وبگاه «یاهو نیوز» روز جمعه نوشت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی روی هم حدود ۳۰ درصد از ذخایر نفت خام جهان را تشکیل می دهند و حدود ۵۰۰۰ نظامی آمریکایی در این دو کشور مستقر هستند. به دنبال تصمیم اوپک پلاس در کاهش روزانه تولید نفت، «شان کاستن»، «تام مالینوفسکی» و «سوزان وایلد» سه نماینده دموکرات آمریکا طرحی ارائه داده‌اند که علاوه بر خروج نیروهای آمریکایی، سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا نیز از این دو کشورخارج خواهند شد.

در بیانیه این سه قانونگذار آمریکایی آمده است: «این تصمیم نقطه عطفی در روابط ما با شرکای خود خلیج فارس است. اگرعربستان سعودی و امارات امیدوارند روابطی را با ایالات متحده حفظ کنند که برای آنها بسیار سودمند بوده، باید تمایل بیشتری برای همکاری با ما نه علیه ما در پیشبرد فوری‌ترین هدف امنیت ملی ما که شکست روسیه در اوکراین است نشان دهند.»

این قانون به دنبال سخنان سایر قانونگذاران دموکرات آمریکاست که به شدت از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز حدود ۲ درصد از عرضه جهانی، انتقاد کرده اند، اقدامی که باعث شد برخی قانونگذاران خواستار ارزیابی مجدد روابط آمریکا و عربستان شوند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئیه از عربسان دیدن کرد تا از رهبری این کشور برای افزایش تولید نفت درخواست کند.

اوپک پلاس روز چهارشنبه)با کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر موافقت کرد. به این ترتیب این کاهش، بزرگ ترین کاهش تولید از زمان همه گیری کرونا خواهد بود.

این کاهش تولید می‌تواند قیمت نفت را تقویت کند.

گروه اوپک پلاس که از اعضای اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه تشکیل شده است، در سال ۲۰۲۰ به علت کاهش تقاضا تصمیم گرفتند تا میزان تولید خود را با هدف تقویت قیمت نفت و متعادل کردن بازار به رقم بی سابقه ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها