مسکو انفجار پل کریمه را چگونه پاسخ خواهد داد؟

مسکو انفجار پل کریمه را چگونه پاسخ خواهد داد؟
شنبه 16 مهر 1401 - 23:06

ناظران معتقدند انفجار پل کریمه تحول مهمی در جنگ روسیه و اوکراین محسوب می شود و ممکن است شاهد تشدید خطرناک جنگ باشیم.

العالم _ روسیه

در حالی که «میخایلو پودولیاک» مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین با انتشار تصویری از انفجار پل کریمه، آن را نقطه آغاز دانست، دومای روسیه تاکید کرد که این حمله به معنای اعلان جنگ تروریستی است.

عملیات انفجار پل «کرچ» نقطه عطف خطرناکی در جنگ روسیه و اوکراین محسوب می شود زیرا انتقال از عملیات نظامی به عملیات تروریستی است همان گونه که پیشتر در مسکو اتفاق افتاد یعنی عملیات ترور ناکام الکساندر دوگین اندیشمند روسی از طریق انفجار خودروی او که به کشته شدن دخترش داریا منجر شد. عملیات تروریستی دیگر انفجار خط لوله گاز نوردستیم بود و هم اکنون به هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی غیرنظامی گسترش یافته است که ربطی به عملیات نظامی ندارد.

اولگ موروزوف معاون دومای دولتی روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک این کشور گفت جنگی پنهان ضد روسیه به راه افتاده است و حمله به پل کریمه فقط یک تهدید نیست بلکه اعلان جنگ تروریستی است، جنگی که مدت زیادی است آشکار شده است.

در همین حال رئیس کمیته روابط خارجی دوما هم با اشاره به اینکه پاسخ به انفجار پل کریمه باید سخت باشد، پاسخی که لزوما در جبهه نخواهد بود، گفت واکنش اوکراین به انفجار پل کریمه جای هیچ گونه شک و تردیدی باقی نمی گذارد که در این حمله دست دارد.

ناظران معتقدند عملیات انفجار پل کریمه موضوع ساده ای نیست و می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد زیرا به نظر می رسد جنگ تبلیغاتی آمریکا ضد روسیه مبنی بر احتمال تصمصم این کشور برای استفاده از بمب اتمی یا سلاح تاکتیکی جدید، بهانه و مقدمه ای برای حمله به زیرساخت های روسیه باشد که به مانند جنگ فرسایشی ضد این کشور است.

انفجار پل کرچ برای روسیه قابل اغماض نیست و ممکن است استراتژی عملیات این کشور در اوکراین تغییر کند و از عملیات نظامی به عملیات ضد تروریستی تغییر کند یا ممکن است روسیه جنگ فراگیر اعلام کند زیرا طبق قانون این کشور، تجاوز به خاک روسیه و انهدام زیرساخت های این کشور به معنای اعلان جنگ ضد آن است.

روسیه این حق را دارد که به این عملیات پاسخ دهد با این حال به نظر می رسد در حال تأمل بیشتر درباره علت انفجار است هرچند همه نشانه ها حاکی از دست داشتن دستگاه اطلاعاتی اوکراین در انفجار است.

انفجار پل کریمه تحول مهمی در جنگ محسوب می شود و ممکن است شاهد تشدید خطرناک جنگ باشیم به ویژه با توجه به اوج آمادگی روسیه برای اعزام شمار زیادی نیروی داوطلب به جبهه های جنگ.

این در حالی است که آمریکا از جنگ روسیه و اوکراین دور نیست و بیش از همه در جریان تحولات این جنگ است زیرا این خود آمریکا است که این جنگ را اداره می کند و علاوه بر تحریک اوکراین از آن حمایت مالی می کند. علاوه بر این امکان ندارد که انفجار پل کریمه بدون اطلاع آمریکا انجام شده باشد و همین مسئله کار را خطرناک می کند.

ناظران براساس اظهارات و تهدیدات مستقیم مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی اوکراین در چند ماه گذشته معتقدند که کی یف پشت انفجار پل کریمه قرار دارد.

نشانه ها حاکی از آن است که پاسخ روسیه ممکن است گسترده باشد به ویژه اگر اثبات شود که نیروهای ناتو یا نیروهای دیگری در آن مشارکت مستقیم داشته اند که در این صورت انتظار می رود پاسخ روسیه خارج از خاک اوکراین باشد. همچنین ممکن است روسیه همه زیرساخت های اوکراین و همه راه ها و گذرگاه هایی را بمباران کند که اوکراین را به کشورهای عضو ناتو وصل می کند.

پربیننده ترین خبرها